پس از هر بار وقوع زلزله شاهد هستیم که تلفات جانی و مالی بسیاری رخ می دهد. متأسفانه کشور عزیزمان ایران بسیار زلزله خیز است و این خطر همه سازه ها را تهدید می کند. پس با مقاوم سازی ساختمان یا همان بهسازی لرزه ای می توان این تلفات را تا حد ممکن کاهش داد.

به گزارش اخبار ساختمان، مهم ترین گروه ساختمان هایی که به مقاوم سازی نیاز دارند ساختمان های با ویژگی زیر هستند. در ادامه ابتدا به تعریف و دلایل مقاوم سازی پرداخته، سپس به توضیح انواع ساختمان ها نام برده میپردازیم.

* تقویت ساختمان قدیمی
* مقاوم سازی ساختمان ترک خورده
* مقاوم سازی ساختمان فلزی
* مقاوم سازی ساختمان بتنی

اگر ساختمان بتنی یا فولادی شما نیاز به مقاوم سازی داشته باشد باید روشی مناسب را برای آن انتخاب کنید. تقویت ساختمان برای منازل و سازه هایی که در معرض وقوع زلزله قرار دارند اهمیت بسیار بیشتری دارد.
با افزایش عمر مفید ساختمان و افزایش استحکام و پایداری آن، مقاوم سازی ساختمان اهمیت بسیاری پیدا کرده است. در شرکت برنابنا توسعه، با تخصص و تجربه در زمینه خدمات ساختمانی، به مقاوم سازی ساختمان‌ها با استفاده از روش‌های پیشرفته می‌پردازیم.

مقاوم سازی ساختمان

پس از هر بار وقوع زلزله شاهد هستیم که تلفات جانی و مالی بسیاری رخ می دهد. متأسفانه کشور عزیزمان ایران بسیار زلزله خیز است و این خطر همه سازه ها را تهدید می کند. پس با مقاوم سازی ساختمان یا همان بهسازی لرزه ای می توان این تلفات را تا حد ممکن کاهش داد.

دلایل نیاز به مقاوم سازی ساختمان

در هر سازه ای ضعفی وجود دارد که آن را در برابر زلزله آسیب پذیر می کند. بنابراین باید با روش های تقویت سازه این نقاط ضعف را از بین برد. برخی از کاستی هایی که در ساختمان های مختلف وجود دارد یا به عبارت دیگر دلایلی که ساختمان به مقاوم سازی نیاز دارد بدین ترتیب است:

خطا در طراحی های ساختمان

ممکن است در زمان طراحی سازه و تهیه نقشه های اجرایی خطایی در محاسبات رخ داده باشد. اگر این نقشه ها بدون رعایت ضوابط یا بر اساس تخمین های نادرست تهیه شده باشد، سازه ای که بر اساس آن ها ساخته می شود ضعیف خواهد بود.

خطا در اجرای طراحی ساختمان

در زمانی که نقشه های تهیه شده در حال اجرا هستند نیز خطاهایی رخ می دهد. اگر در زمان اجرا نیروی متخصصی بر کار نظارت نکند یا از مصالح بی کیفیت و ارزان استفاده شود، سازه مقاومت لازم در برابر عوامل خارجی را ندارد.

تغییر کاربری ساختمان

اگر به دلایل مختلف کاربری ساختمان تغییر کند ممکن است نقاط ضعفی در آن ایجاد شود به همین دلیل توصیه می شود تا کاربری ساختمان را تغییر ندهید. در صورتی که مجبور به تغییر کاربری بودید با استفاده از روش های تقویت ساختمان، از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

بازسازی ساختمان

در صورتی که ساختمان های قدیمی به صورت غیراصولی بازسازی شوند، مقاومت آن ها کاهش پیدا می کند. در نتیجه باید آن ها را با روش مناسب مقاوم سازی کرد.

حوادث غیرمترقبه

بروز بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و طوفان نیز مقاومت سازه را کاهش می دهد در نتیجه باید از روش های مقاوم سازی ساختمان استفاده نمود.

اضمحلال مصالح و خوردگی مصالح ساختمان

در برخی از شرایط آب و هوایی مصالح ساختمانی دچار خوردگی می شوند. همچنین اگر از مصالح بی کیفیت برای ساخت استفاده شود ممکن است پس از مدتی دچار اضمحلال شده و نیاز باشد تا تقویت سازه را انجام دهید.

تغییر در کاربری ساختمان و افزایش بار روی ساختمان

همان طور که به آن اشاره شد با تغییر کاربری ساختمان، نقاط ضعفی در آن به وجود می آید زیرا باری اضافه به سازه اعمال می شود، شاید محاسبات اولیه برای تحمل این میزان بار کافی نباشند.

تا اینجا با دلایل مقاوم سازی ساختمان و روش های اجرای آن آشنا شدیم در آخر می خواهیم ساختمان هایی را به شما معرفی کنیم که باید با روش های ذکر شده تقویت شوند.

تقویت ساختمان قدیمی

ساختمان های قدیمی گاهی به صورت غیر اصولی و با کیفیتی بسیار پایین ساخته شده اند به همین دلیل باید آن ها را با روش هایی که به آن اشاره شد، تقویت و مقاوم سازی کرد. در هنگام وقوع زلزله شاهد هستیم که سازه های قدیمی بیشترین آسیب را می بینند. به همین دلیل لازم است قبل از بروز خطرات مالی و جانی برای مقاوم سازی ساختمان های قدیمی اقدام کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ی اهمیت مقاوم سازی ساختمان های قدیمی را مطالعه فرمایید.

مقاوم سازی ساختمان ترک خورده

گاهی سازه های مختلف بر اثر فشار های جانبی ناشی از زلزله دچار ترک خوردگی می شوند. این ساختمان ها باید با روش مناسب تقویت و مقاوم سازی شوند تا امنیت لازم را مجدداً به دست آورند. مقاوم سازی ساختمان ترک خورده نیز باید به صورت اصولی و بر اساس ضوابط مشخص انجام شود.

مقاوم سازی ساختمان فلزی

ساختمان هایی که اسکلت آن ها فلزی است باید با روش هایی مانند ژاکت فولادی در برابر زلزله مقاوم شوند. البته می توان از قاب خمشی و روش FRP نیز برای تقویت ساختمان فلزی استفاده کرد. پس از آن احتمال فروپاشی ساختمان در هنگام وقوع زمین لرزه کاهش پیدا می کند.

مقاوم سازی ساختمان بتنی

بسیاری از افراد تصور می کنند که نمی توان ساختمان های بتنی را پس از اجرا بهسازی یا مقاوم سازی کرد. در صورتی که روش های متنوعی برای تقویت سازه بتنی وجود دارد.

با وجود اینکه ساختمان های بتنی مقاومت بیشتری در برابر زلزله دارند، نباید از مقاوم سازی آن ها غافل شد.

اجرای مقاوم سازی ساختمان

ما در برنا بنا به روز ترین شرکت ارائه دهنده خدمات مقاوم سازی ساختمان، با استفاده از تیم متخصص در زمینه مقاوم سازی ساختمان، از طراحی تا ارزیابی و اجرای خدمات مقاوم سازی ساختمان را انجام میدهیم. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، با ما تماس بگیرید.

جمع بندی
در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با اصول مقاوم سازی ساختمان و روش هایی که برای تقویت سازه استفاده می شود و همینطور ساختمان هایی که به مقاوم سازی نیاز دارند، آشنا کنیم. برای استفاده از خدمات رایگان طراحی مقاوم سازی ساختمان با برنا بنا در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *