وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت همکاری سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در حوزه حمل و نقل، ترانزیت و انرژی گفت: این همکاری ها می تواند زمینه ساز تقویت زیرساخت های منطقه ای و تحقق همگرایی اقتصادی در مسیر کریدور بینالمللی شمال – جنوب باشد.
به گزارش اخبار ساختمان، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان که بامداد دوشنبه ۲۱ مهرماه به باکو سفر کرده است، در سخنرانی خود در نشست سهجانبه ایران، آذربایجان و روسیه، این نشست را ابتکاری مهم برای تقویت اتصالات حمل و نقلی، ترانزیتی و همکاری ها در حوزه انرژی و همگرایی سه کشور دانست و از تلاش های جمهوری آذربایجان در میزبانی شایسته این رویداد قدردانی کرد.
وی اظهار کرد: اطمینان دارم نتایج مثبت این نشست می تواند بهمثابه یک نقشه راه، به توسعه زیرساخت های ترانزیتی و تقویت اتصالات حمل و نقلی و انرژی سه کشور منجر شود.
صادق در ادامه با اشاره به اهمیت کریدور شمال – جنوب به عنوان یکی از مهم ترین چارچوب های همکاری سه کشور، گفت: توسعه زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری این کریدور باید همواره در دستور کار مشترک قرار داشته باشد.
رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تضمین بار در کریدور شمال – جنوب اشاره کرد و افزود: بر اساس هدفگذاری انجام شده میان سه کشور در بیانیه نخستین نشست سهجانبه باکو، لازم است برای تحقق هدف ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا تا سال ۲۰۳۰، زمینه افزایش تردد ناوگان حمل و نقل بهویژه در بخش جاده ای فراهم شود.
برنامه اقدام برای رسیدن به هدف ۱۵ میلیون تن ترانزیت تهیه می شود
صادق با تاکید بر ضرورت تضمین پایداری انتقال بار میان سه کشور و کاهش حداکثری موانع تردد، پیشنهاد کرد ظرف سه ماه آینده، برنامه اقدام برای رسیدن به هدف ۱۵ میلیون تن ترانزیت توسط سه کشور تهیه شود و سند آن نشست آتی سران سه کشور به امضاء برسد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به پروژه های توسعه زیرساختی کریدور شمال – جنوب اشاره کرد و گفت: در حوزه ریلی، پروژه خط آهن رشت – آستارا به طول ۱۶۰ کیلومتر با همکاری دولت فدراسیون روسیه در حال اجراست. تاکنون ۸۰ کیلومتر از اراضی مورد نیاز این پروژه تملک و تسطیح شده و بقیه مسیر نیز تا پایان سال جاری تکمیل و به پیمانکار روس برای عملیات اجرایی واگذار خواهد شد.
رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان همچنین درباره پایانه ریلی آستارا گفت: بر اساس توافق با طرف آذربایجانی، مقرر شده اقدامات لازم برای تکمیل و بهره برداری کامل از این پروژه تا پایان سال ۲۰۲۵ انجام شود.
اتمام عملیات اجرایی پل جدید مرزی کلاله- آقبند تا پایان سال جاری
وی به توسعه مسیر جاده ای ارس برای اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان از طریق قلمرو ایران اشاره کرد و گفت: روند تعریض جاده ۱۰۷ کیلومتری جلفا – کلاله و ساخت پل کلاله – آقبند در حال پیشرفت است و طبق توافق دو کشور، عملیات اجرایی پل جدید مرزی تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.
صادق گفت: جلوگیری از ازدحام و توقف ناوگان در مرزهای سه کشور اهمیت زیادی دارد و افزایش ظرفیت پذیرش مرزها و رفع موانع فرآیندی ما را به اهداف تعیین شده نزدیکتر خواهد کرد.
پیشنهادات وزیر راه و شهرسازی برای افزایش همکاری های گمرکی
رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان همکاری های گمرکی را از عوامل مهم توسعه ترانزیت دانست و افزود: پیشنهاد می کنم یادداشت تفاهم همکاری های گمرکی میان ایران، آذربایجان، روسیه و هند که پیش تر تهیه و ارسال شده است، هرچه سریعتر نهایی و به امضا برسد. همچنین تبادل الکترونیکی اطلاعات کالا و وسایل نقلیه بین گمرکات سه کشور در چارچوب کریدور شمال – جنوب از موضوعات مهمی است که باید برای آن تدابیر لازم اتخاذ شود. در همین راستا پیشنهاد می کنم کارگروه فنی مشترکی برای تدوین سازوکار تبادل داده ها میان سه کشور ظرف ماه آینده تشکیل شود.
وی افزود: همانگونه که آقای مصطفییف در نشست اخیر تهران بر آمادگی جمهوری آذربایجان برای برگزاری نشست سهجانبه برق تأکید کردند، پیشنهاد میکنم سه کشور با برگزاری نشستهای فنی مستمر، سنکرونسازی شبکه برق خود را هرچه سریعتر عملیاتی کنند.
وزیر راه و شهرسازی در جمعبندی سخنانش گفت: کریدور ترانزیتی شمال – جنوب چارچوبی منحصربهفرد برای توسعه مناسبات اقتصادی، حمل و نقلی و انرژی سه کشور است. باید با تدوین سازوکارهای مناسب برای مدیریت این کریدور، از این فرصت مهم اقتصادی به نحو مؤثری بهره ببریم و با اتخاذ رویکردهای منعطف، چالش های موجود را به حداقل برسانیم.
بدون دیدگاه