داربست از مهم‌ترین و پرکاربردترین سازه‌های موقت ساخت‌و‌ساز است که توسط لوله داربست یا لوله فولادی، برای دسترسی افراد و جابه‌جایی مصالح به ارتفاعات بنا ساخته می‌شود.

به گزارش اخبار ساختمان، داربست از مهم‌ترین و پرکاربردترین سازه‌های موقت ساخت‌و‌ساز است که توسط لوله داربست یا لوله فولادی، برای دسترسی افراد و جابه‌جایی مصالح به ارتفاعات بنا ساخته می‌شود. کیفیت داربست به‌صورت مستقیم با جان و مال افراد در ارتباط است؛ بنابراین ایمنی و رعایت استاندارد لوله داربست در پروژه‌ها اهمیت بسیاری دارد.

انتخاب لوله داربستی باکیفیت و استاندارد یکی از دغدغه‌های مهم در شروع پروژه‌های ساختمانی است. در این مقاله به استانداردهای لوله داربستی، مواردی که باید در انتخاب این لوله‌ها رعایت کنید، قیمت لوله داربست و نکاتی می‌پردازیم که قبل از خرید لوله داربست باید بدانید.

معرفی استانداردهای مربوط به لوله داربست

منظور از استانداردهای لوله داربست، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و ضوابط بین‌المللی است که عموما توسط سازمان‌های معتبر بین‌المللی مانند "ASTM" یا انجمن آزمایش و مواد آمریکا ارائه می‌شود. EN، سازمان استانداردهای اروپایی و JIS، سازمان استانداردهای صنعتی ژاپن و… برخی دیگر از این سازمان‌ها هستند.

* استاندارد مربوط به فاصله بین لوله‌ها: فاصله بین لوله‌های داربست عمودی در سازه باید بین 1.7 تا 2 متر و فاصله بین لوله‌های داربست افقی یا تیرچه‌ها هم باید حداکثر 3 متر باشد.
* استاندارد مربوط به فاصله داربست و دیوار: فاصله بین داربست و دیوار باید حداقل 10 سانتی‌متر باشد.
* الزام رعایت نکات ایمنی: رعایت تمام نکات ایمنی از جمله استفاده از اتصالات محکم و قابل اطمینان، بازرسی منظم وضعیت داربست توسط افراد متخصص و مواردی از این دست الزامی است.

این استانداردها به منظور افزایش مقاومت، ایمنی و استحکام داربست و در نتیجه حفاظت از جان و مال افراد تعیین شده‌اند. به‌همین دلیل در تمام پروژه‌های ساخت‌وساز که از داربست استفاده می‌شود، رعایت دقیق این استانداردها در زمان نصب و استفاده، بسیار مهم است. علاوه‌براین، استاندارد ملی ایران 1-15443 هم الزامات عملکردی و طراحی عمومی را برای داربست‌ها تعیین کرده است.

ضوابط عمومی داربست در استاندارد ملی ایران 1-15443

این ضوابط شامل چند مورد مهم هستند:

* تعاریف و اصطلاحات عمومی: این بخش شامل تعاریف و اصطلاحات مورد استفاده در استاندارد ملی است.
* دامنه کاربرد: این بخش مربوط به دامنه کاربرد استاندارد است.
* مشخصات عمومی داربست و لوله‌های داربست: مشخصات عمومی داربست‌ها مانند جنس لوله‌ها، ابعاد و الزامات ایمنی آن‌ها در این بخش ارائه می‌شود.
* مشخصات عملکردی داربست: این بخش شامل مشخصات عملکردی داربست‌ها از جمله بارهای وارد بر داربست، مقاومت و پایداری داربست و مواردی از این دست است.
* طراحی: در این بخش، درباره شیوه طراحی داربست صحبت می‌شود.
* آزمایش‌های لازم: در این قسمت به آزمایش‌هایی پرداخته می‌شود که باید روی داربست ها انجام شوند.

همچنین این استاندارد، الزاماتی برای بست‌های استاندارد داربست مشخص می‌کند. به‌طور مثال، طراحی و نصب بست‌ها باید به‌درستی انجام شود تا ایمنی داربست را با خطر مواجه نکنند. این بست‌ها باید دارای گواهینامه معتبر از یک موسسه معتبر باشند و به‌درستی نصب و اجرا شوند تا ایمنی کارگران، ساختمان و مصالح با مشکل مواجه نشود.

لوله داربست و بست داربست

چرا استاندارد لوله داربست مهم است؟

چند دلیل بسیار مهم که باید استانداردهای مربوط به لوله داربست را جدی بگیرید را به‌صورت کامل آورده‌ایم:

* اطمینان از ایمنی: رعایت استانداردهای لوله داربست در کنار کیفیت بالای این لوله‌ها ایمنی افراد و مصالح را تضمین می‌کند.
* تضمین پایداری سازه: رعایت استاندارد لوله‌های داربستی در کنار کیفیت بالا، باعث پایداری و دوام سازه‌های موقتی می‌شوند و تا حدود زیادی از حوادث ناشی از فروپاشی داربست جلوگیری خواهند کرد.
* افزایش مقاومت سازه در برابر شرایط محیطی: رعایت استاندارد لوله‌های داربستی باعث می‌شود داربست، مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی مانند خوردگی، تغییرات دما و فشارهای مکانیکی از خود نشان دهد.
* بهبود کارایی و سرعت کار: وقتی از لوله‌های باکیفیت استفاده کرده و به استانداردهای موجود دقت کنید، نصب و جداسازی داربست‌ها آسان‌تر خواهد بود. همین موضوع باعث افزایش کارایی و سرعت در پروژه‌ها می‌شود.
* اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه: لوله‌های داربستی استاندارد و باکیفیت، دوام بیشتری دارند و در طولانی‌مدت، مقرون‌به‌صرفه هستند. با استفاده از این لوله‌ها نیازی به تعمیرات مکرر و تعویض سریع لوله‌ها نخواهید داشت.
* رعایت قوانین و مقررات: استفاده از لوله‌های استاندارد، بخشی از مقررات است. نباید فراموش کنید که در بسیاری از کشورها رعایت‌نکردن این موضوع ممنوع است و جریمه به‌دنبال دارد.

رعایت این نکات، اطلاع از استانداردها و دلایل اهمیت آن‌ها کمک می‌کند تا انتخاب‌های آگاهانه‌تری داشته باشید و از ایمنی و کارایی بیشتر در پروژه‌های ساختمانی خود مطمئن باشید.

لوله های داربست

نکات مهم در خرید و استفاده از لوله داربست استاندارد

فراموش نکنید که خرید لوله داربستی بی‌کیفیت و فاقد استانداردهای لازم، باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیری خواهد شد. برای انتخاب و خرید هوشمندانه لوله داربستی، چند پارامتر مهم وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

بررسی دقیق مشخصات ابعادی و ظاهری لوله‌ها

لوله‌های داربستی در سایز 1 و ½ اینچ معادل 48.3 میلی‌متر تولید می‌شوند و در بازار موجود هستند. این سایز درواقع مربوط به قطر خارجی لوله بوده و با ضخامت آن متفاوت است. از طرفی ضخامت این لوله‌ها بین 2 تا 5 میلی‌متر است که پرکاربردترین آن‌ها هم ضخامت‌های 2 و 2.5 هستند. لوله داربستی با طول استاندارد 6 متری تولید و روانه بازار می‌شود. علاوه‌براین‌ها باید توجه داشته باشید که لوله‌های داربست باکیفیت در ظاهر فاقد هرگونه تاب‌خوردگی، انحنا، زنگ‌زدگی و پوسیدگی و… هستند.

بررسی وزن لوله داربست

وزن لوله داربستی هم باید از استاندارد ویژه‌ای برخوردار باشد. این وزن به‌صورت مستقیم بر قیمت لوله داربستی تاثیرگذار است. در بررسی وزن این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه این عدد به وزن اشتال (وزن درج‌شده در جدول وزنی استاندارد) نزدیک‌تر باشد، کیفیت محصول بیشتر است. توجه داشته باشید که لوله‌های داربستی در دو وزن متفاوت با ضخامت مشابه وجود دارند. به‌طور مثال لوله‌های ضخامت 2 میلی‌متری در دو وزن 14 و 16 کیلوگرمی موجود هستند.

خرید از تولیدکننده معتبر

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خرید لوله داربستی باید در نظر بگیرید، خرید از تولیدکنندگان و فروشندگان معتبر است. در هنگام خرید این لوله‌ها حتما برند تولیدکننده را در نظر بگیرید. برندها و کارخانه‌های معتبر، لوله‌های داربستی را در محدوده استاندارد وزنی، ابعادی و با کیفیت ایده‌آل تولید و عرضه می‌کنند.

تولیدکنندگان معتبر مانند صباپروفیل در تولید این لوله‌ها از باکیفیت‌ترین ورق‌ها استفاده کرده و کیفیت درز جوش مطمئن را رعایت می‌کنند. از طرفی، این تولیدکنندگان محصولات خود را با گواهی کنترل کیفی به‌دست مشتری می‌رسانند تا با خیال راحت از آن استفاده کند.

قیمت مناسب لوله داربستی

با وجود اینکه بهتر است قبل از خرید، قیمت‌ها را استعلام گرفته و مقایسه کنید؛ اما همیشه کیفیت باید در اولویت قرار گیرد. برای اطلاع از آخرین قیمت لوله داربست و استعلام قیمت‌ها می‌توانید به https://sabaprofile.com/ مراجعه کنید. از آنجایی‌که لوله داربستی از ورق‌های فولادی تولید می‌شود، قیمت آن تا حدود زیادی تحت تأثیر نوسانات قیمت ورق سیاه است.

همچنین نوسانات ارزی هم عامل دیگر تاثیرگذار بر قیمت است. لازم است پس از خرید لوله داربستی، بررسی وزن و کیفیت آن را انجام دهید و لوله‌ها را در شرایط مطلوبی نگهداری کنید تا آسیب نبینند.

لوله داربستی

خرید باکیفیت‌ترین لوله‌های داربستی از صباپروفیل

در این مقاله شما را با لوله‌های داربستی و استانداردهای موجود داخلی و بین‌المللی برای این لوله‌ها آشنا کردیم. همچنین اشاره شد که رعایت استانداردهای موجود و استفاده از لوله‌های باکیفیت تا چه اندازه در جلوگیری از خسارات جانی و مالی در پروژه‌های ساختمانی تاثیرگذار است. صباپروفیل یکی از معتبرترین تولیدکنندگان و فروشندگان لوله و پروفیل بازار، در تمام مراحل خرید لوله‌های داربستی استاندارد، از مشاوره، خرید و تحویل در کوتاه‌ترین زمان در کنار شماست تا باکیفیت‌ترین لوله‌های داربستی را تهیه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *