رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: بازار مسکن طی سه سال اخیر در رکود بوده است و علی رغم اینکه تصور میشد امسال بازار به رونق نسبی برسد اما متاسفانه امسال نیز با توجه به شرایط موجود شاهد هستیم که رکود بازار از سال گذشته نیز سنگین تر شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، کیانوش گودرزی در نشست خبری امروز اعلام کرد: با توجه به پیگیری هایی که انجام شد، سرانجام رو هشتم خردادماه به عنوان روز ملی اتحادیه مشاوران املاک در تقویم به ثبت رسید.
وی با بیان اینکه رکود بخش مسکن در سال جاری سنگین تر شده است، بیان کرد: بازار مسکن طی سه سال اخیر در رکود بوده است و علی رغم اینکه تصور میشد امسال بازار به رونق نسبی برسد اما متاسفانه امسال نیز با توجه به شرایط موجود شاهد هستیم که رکود بازار از سال گذشته نیز سنگین تر شده است.
گودرزی ادامه داد: شرایط در بازار اجاره مسکن نیز با توجه به اینکه در مردادماه قرار داریم و فصل اوج جابجایی ها هست اما در حال حاضر نسبت به سال گذشته جو آرام تری وجود دارد اما به لحاظ قیمتی باز هم شاهد افزایش اجاره بها هستیم.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین اضافه کرد: با توجه به قراردادهایی که تاکنون ثبت شده است و با توجه به بررسی هایی که انجام شده است به طور میانگین در سطح شهر تهران بین ۱۰ تا ۲۰ درصد اجاره بها نسبت به سال گذشته افزایش یافته که این میزان در مناطق مختلف متفاوت است. که بیشترین میزان افزایش اجاره‌ بها مربوط به منطقه پنج است.
وی ادامه داد: در عین حال اما از آنجا که امکان دسترسی به سامانه های مربوطه برای اتحادیه فراهم نشده است، قادر نیستیم که اعداد و ارقام مربوط به آمار حوزه مسکن را به طور دقیق اعلام نماییم.
گودرزی با بیان اینکه اعداد و رقم سنگینی برای مسکن تعیین می‌شود و قیمت های مسکن میلیاردی شده است، گفت: با توجه به اینکه قیمت ها در بازار مسکن بسیار بالاست و این امکان برای مردم فراهم نیست تا بتوانند با سرمایه های خود وارد بازار مسکن شوند بنابراین شاهد هستیم که بخش معاملات مسکن در رکود قرار گرفته است و مردم نمی‌توانند خرید و فروش یا پیش خرید کنند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره تعداد مشاوران املاک غیرمجاز گفت: طبق بازرسی های میدانی که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون انجام شده است و مطابق بر آماری که از این بازرسی های به دست آمده است، در حال حاضر ۲۵۰۳ واحد بنگاه مشاور املاک غیرمجاز فاقد پروانه کسب شناسایی شده است که از نظر ما این واحدها مخل کار جامعه و همچنین مخل فعالیت مشاوران املاک هستند.
وی همچنین گفت: در حال حاضر نیز تعداد مشاوران املاک مجوزدار فعال در شهر تهران نیز حدود ۱۱ هزار و ۷۵۰ واحد است.
گودرزی با بیان اینکه امکان دسترسی مشاوران املاک مجاز به سامانه کاتب فراهم شده است، تاکید کرد: با توجه به اینکه یسیاری از امور در سامانه ها انجام می شود باید شرایط رابه گونه‌ای فراهم کنیم که واحدهای غیرمجاز نتوانند فعالیت کنند و خوشبختانه در حال حاضر سامانه کاتب (که سازمان ثبت اسناد بر اساس قانون آن را ایجاد کرده است و ملزم به ثبت رسمی اسناد شده است) ایجاد شده است و توانسته است شفافیت ایجاد کند و به صورت برخط نیز به سایر سازمانهای دیگر مرتبط است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: هرچند که در حال حاضر هنوز امکان دسترسی برای مشاوران املاک فراهم نشده است اما بر اساس گفتگوهای انجام شده برای مشاوران املاک نیز امکان دسترسی به این سامانه دسترسی فراهم خواهد شد اما در این سامانه فقط به مشاوران املاک دارای پروانه دسترسی داده می‌شود.
وی درباره تفاوت سامانه کاتب با خودنویس گفت: قانون الزام به تنظیم اسناد رسمی که ۹ سال در شورای نگهبان بررسی شد و نهایتا به دستور مقام معظم رهبری و همراهی شورای نگهبان به تصویب رسید قانون خوبی است که به نفع مردم خواهد بود. قرار است از این به بعد اسناد عادی در سامانه های سازمان ثبت ایجاد می کند ثبت کنند. فرق آن با سامانه خودنویس، سطح دسترسی مشاوران املاک است. در واقع سامانه کاتب، سامانه مادر می‌شود و هیچ سامانه‌ای حذف نخواهد شد. تمام اطلاعات از سامانه کاتب دریافت خواهد شد و همه سامانه ها به این سامانه متصل می‌شوند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره صحبت مسئولان وزارت راه و شهرسازی درباره تخلف کدفروشی توسط برخی مشاوران املاک گفت: ما سالها از موضوع تخلف صدور کد رهگیری توسط برخی افراد متخلف رنج می‌بردیم. در برخی شهرهای اطراف تهران به دلیل آنکه خرید و فروش چندانی وجود ندارد و درآمد فعالان این صنف پایین است. از اینرو برخی افراد اقدام به صدور کد رهگیری می‌کنند.
گودرزی تصریح کرد: از سوم تیرماه تمام اسناد به صورت پیش‌نویس در سامانه کاتب ثبت می‌شود. موارد مربوط به قبل از آن روال عادی خود را طی می‌کند و ظرف ۱۰ روز دیگر به سامانه کاتب متصل می‌شود. ما کار حقوقی را روی اسناد عادی انجام می‌دهیم و ثبت در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود.
وی درباره تعیین سقف افزایش اجاره بها گفت: زمانی که تورم مسکن از تورم عمومی فراتر می‌رود دولت باید سقفی برای نرخ اجاره بها تعیین کند. این موضوع در دیگر کشورهای دنیا انجام می‌شود ولی در ایران به علت نبود زیرساخت ها اجرایی نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان به مالکان فشار آورد که اجاره را بیش از ۲۵ درصد افزایش ندهند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: باید دستورات و قوانین به نحوی باشد که قابل اجرا باشد. در حال حاضر می شنویم که می گویند تا پنج سال بعد از اتمام قرارداد، مستاجر می‌تواند از مالک شکایت کند. با این وضعیت کسی خانه اش را اجاره نمی‌دهد. قانون گذار باید قانونی وضع کند که منافع همه مردم در آن دیده شود. اما وقتی قرارداد را به نفع حوزه کاری خودشان وضع می کنند مشکل ایجاد می‌شود. در جریان ایجاد سامانه خودنویس هیچ کدام از همکاران ما حضور نداشتند و مشورتی با ما نشد.
گودرزی بیان کرد: ما پیشنهاد دادیم سامانه کاتب یک درگاه بانکی ایجاد کند تا کسی که کد رهگیری می گیرد مبلغ مالیات را به صورت آنلاین پرداخت کند. اگر این اتفاق بیفتد دیگر بحثی وجود نخواهد داشت. دولت هم زودتر به مالیات می‌رسد.
وی درباره نرخ کمیسیون مشاوران املاک گفت: با وجود افزایش تورم، نرخ حق الزحمه مشاوران املاک از سال ۱۳۹۹ تا کنون هیچ تغییری نکرده است. برخی تصور می‌کردند مشاوران املاک مسبب بالا رفتن قیمت ها هستند اما چنین چیزی وجود ندارد. در قانون الزام به ثبت اسناد رسمی گفتند حق‌الزحمه ارتباطی با خرید و فروش روز ندارد. قرار است از این به بعد حق‌الزحمه مشاوران بر اساس ارزش منطقه‌ای ملک باشد که ضریبی از آن را دریافت کنند. اما این ضریب نباید کمتر از حق‌الزحمه فعلی باشد؛ در غیر این صورت دور از انصاف است و مشاوران املاک نمی‌توانند به کار خود بپردازند. انشاءالله تا دو ماه دیگر که قانون ثبت رسمی املاک اجرایی می‌شود این سوء ظن نیز از مشاوران املاک خواستار افزایش قیمت هستند برداشته می‌شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران یادآور شد: در حال حاضر نرخ کمیسیون برای قراردادهای خرید و فروش در تهران ۰.۲۵ درصد از هریک از متعاملین و برای قراردادهای اجاره یک چهارم مبلغ اجاره از هریک از طرفین معامله است و در سایر نقاط کشور نیز بر اساس جغرافیا و قیمت ملک تعیین می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *