میلگرد یا آرماتور، یک مقطع فولادی طویل و توپر استوانه‌ای بوده که معمولا از فولاد با کربن متوسط ساخته می‌شود و کاربرد اصلی آن، مسلح‌کردن بتن در ساختمان‌سازی است. میلگردها در انواع مختلف آج‌دار، ساده، آلیاژی، بستر و دسته‌بندی‌های دیگر ازلحاظ سایز، استاندارد، مقاومت و جنس وجود دارند.

به گزارش اخبار ساختمان، میلگرد (آرماتور) در انگلیسی، Rebar نامیده می‌شود. Rebar مخفف عبارت reinforcing bars به معنای میله‌های تقویت‌کننده است. تعریف آرماتور را می‌توان به این صورت بیان کرد: نوعی پروفیل طویل و توپر که برای بهبود مقاومت کششی بتن استفاده می‌شود. بتن ماده‌ای بسیار مستحکم در برابر تنش‌های فشاری است؛ اما در برابر تنش کششی ضعیف عمل می‌کند. میل‌گرد، راهی برای جبران این نقص خوهد بود.

استاندارد ملی ایران هم آرماتور را این‌گونه تعریف می‌کند: محصول فولادی گرم نوردیده به‌صورت ساده یا آج‌دار با مقطع گرد که به‌صورت شاخه‌ای (مستقیم در طول معین) یا کلاف (به‌صورت حلقوی پیوسته) بسته‌بندی می‌شود.

انواع آرماتور از لحاظ شکل ظاهری

میل‌گردها ازلحاظ شکل ظاهری در 2 سبک ساده و آج‌دار موجود هستند. میلگرد ساده شیاری در سطح خود ندارد و در مواردی که نیازی به چسبندگی زیاد در بتن نباشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول انعطاف‌پذیری بالایی دارد و تنها دلیل آن، عدم وجود آج در سطح مقطع است.

در مقابل، میلگرد آجدار شیارهایی در سطح خود دارد که منجر به افزایش چسبندگی در برابر نیروهای کششی خواهد شد. این آرماتور، پرکاربردترین نوع میل‌گرد در ساختمان‌سازی محسوب می‌شود که به‌علت داشتن آج در سطح خود کمتر تغییر شکل می‌دهد.

انواع میلگرد از لحاظ سایز

میل‌گردهای موجود در بازار ازنظر سایزبندی با هم متفاوت هستند. هریک از سایزهای میل‌گرد دارای ضخامت و ابعاد مختلفی است و برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آرماتورها در بازه 8 الی 32 میلی‌متری سایزبندی می‌شوند.

انواع آرماتور از لحاظ استاندارد

انواع آرماتور از لحاظ استاندارد

در ایران، میلگردها مطابق با استاندارد ملی ایران یعنی ISIRI تولید و روانه بازار می‌شوند. در واقع این استانداردها مشخصات فنی میلگرد را ازلحاظ طول، قطر، مقاومت کششی و سایر ویژگی‌ها تعیین می‌کنند. حال براساس استاندارد ISIRI، میلگردها به 4 دسته اصلی که در زیر آورده شده، تقسیم‌بندی می‌شوند.

* میل‌گرد ساده یا نرم A1
* میل‌گرد آج‌دار مارپیچ A2
* میل‌گرد آج‌دار جناقی A3
* میل‌گرد آج‌دار مرکب A4

انواع میلگرد از لحاظ حالت و جنس

میل‌گردها براساس جنس و متریال موجود در آن‌ها در 2 دسته فولاد کربنی و آلیاژی طراحی و ساخته می‌شوند. میل‌گردهای فولاد کربنی، از آلیاژ فولاد با کربن متوسط تولید می‌شود. یکی از عناصر اصلی در فولاد، کربن است که خواص مکانیکی محصول را افزایش می‌دهد. این میل‌گرد در مواردی به‌کار می‌رود که نیاز به مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی نباشد.

میل‌گرد آلیاژی همان‌طور که از نام آن مشخص است، از آلیاژ‌های مختلف تولید می‌شود. این آلیاژها خواص مکانیکی محصول را افزایش می‌دهند تا در برابر سایش و خوردگی از مقاومت مطلوبی برخوردار باشد. این میل‌گرد در سازه‌هایی که در مجاورت رطوبت یا مواد شیمیایی قرار گرفته باشد، به‌کار می‌رود. ذکر این نکته لازم است که میل‌گردهای آلیاژی براساس نوع آلیاژ (کروم، نیکل، منگنز، مولیبدن و تنگستن) به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

انواع میلگرد از لحاظ مقاومت

میل‌گردهای موجود در بازار آهن‌آلات، ازنظر میزان استحکام و مقاومت هم دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه این دسته‌بندی‌ها را نام بردیم و راجع‌به آن‌ها توضیح داده‌ایم.
میل‌گرد اروپایی: از منگنز ساخته شده‌ و مهم‌ترین ویژگی آن قابلیت خم‌شوندگی است. این محصول برای استفاده در مناطقی که مستعد شرایط آب‌وهوایی بد مانند زلزله، طوفان یا گردباد هستند، مناسب نیست؛ اما قیمت ارزانی دارد.
میل‌گرد کربنی: با نام میل‌گرد سیاه هم شناخته می‌شود و برای شرایط آب‌وهوایی مرطوب گزینه مناسبی است.
میل‌گرد پوششی اپوکسی: در مناطقی که با آب و نمک سروکار داشته باشد یا در معرض خوردگی باشد، کاربرد دارد.
میل‌گرد گالوانیزه: نسبت به میل‌گرد کربنی مقاومت خیلی بالاتری در برابر خوردگی دارد و به همین دلیل، قیمت آن بالاست.
میل‌گرد کامپوزیتی: از پلیمر و الیاف خاصی مانند کربن، شیشه و بازالت تولید شده است. وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی و صرفه اقتصادی از مزایای این محصول است.
میل‌گرد ضدزنگ: به‌عنوان گران‌ترین آرماتور موجود در بازار شناخته می‌شود و مقاومت زیادی هم دارد.

انواع میلگرد تولید شده در بازار

میل‌گردهایی که در بازار می‌توانید پیدا کنید، انواع‌واقسام متعددی دارند که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به مدل‌های حرارتی (به‌صورت عمود بر جهت تیرها و تیرچه‌ها)، میل‌گرد بستر (یک جفت مفتول طولی جوش‌خورده به مفتول‌های عرضی)، میل‌گرد تقویتی (دارای مقاومت کششی و قابلیت خم‌شوندگی بالا)، میل‌گرد نرمال (آرماتورهایی با طول کمتر از 12 متر) و میل‌گرد زیگزاگ (مجموعه‌ای پیش‌ساخته از 3 آرماتور آج‌دار و یک آرماتور ساده) اشاره کرد.

انواع میلگرد از لحاظ کاربرد

میل‌گردهایی که تاکنون به شما معرفی کردیم، از رایج‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات موجود در ایران و جهان هستند. اما افزون بر این موارد، میل‌گردهایی هم وجود دارند که شاید تاکنون چیز زیادی از آن‌ها نشنیده باشید. ازجمله این محصولات می‌توان به خاموت، خرک و ادکا اشاره کرد.

میل‌گرد خاموت، نوعی آرماتور فولادی است که به‌صورت حلقه‌هایی بسته در اطراف میل‌گردهای طولی قرار می‌گیرد. این محصول در اشکال مربع، مستطیل و دایره، در سازه‌های بتنی نقش مهمی در افزایش مقاومت دارد. میل‌گرد خرک در ساخت فوندانسیون‌ها به‌کار گرفته می‌شود و در واقع هدف استفاده از آن، مقاومت‌سازی سازه است. میل‌گرد ادکا نیز محل اتصال تیر سقف به تیرچه بوده و جهت پرکردن فضای نشیمن تیرچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر میلگردی که بخواهید، در مهر استیل موجود است

خرید میل‌گرد برای مهندسان و سازندگان پروژه‌های ساختمانی و عمرانی اهمیت زیادی دارد. میل‌گردها از پراستفاده‌ترین مصالح ساختمانی هستند که با توجه به توسعه تکنولوژی در عصر حاضر، روش‌های متعددی جهت ساخت انواع این محصولات وجود دارد.

امروز شرکت‌ها و کارخانه‌های بسیاری در سرتاسر کشور اقدام به تهیه و ساخت انواع مقاطع فولادی می‌کنند که مهر استیل، یکی از آن‌هاست. مهر استیل با استفاده از شمش‌های فولادی باکیفیت، رعایت استانداردهای بین‌المللی و توجه به نیاز بازار محصولاتی ارزشمند از هر نظر را تولید و روانه بازار می‌کند.

جمع‌بندی

میلگرد یا آرماتور، یک مقطع فولادی طویل و توپر استوانه‌ای بوده که معمولا از فولاد با کربن متوسط ساخته می‌شود و کاربرد اصلی آن، مسلح‌کردن بتن در ساختمان‌سازی است. میلگردها در انواع مختلف آج‌دار، ساده، آلیاژی، بستر و دسته‌بندی‌های دیگر ازلحاظ سایز، استاندارد، مقاومت و جنس وجود دارند. قیمت روز آرماتور نیز برای هریک از دسته‌بندی‌ها متفاوت است.

در حقیقت بتن هزاران سال است که برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. مثلا در روم باستان از بتن بسیار استفاده می‌کردند. بااین‌حال، ساخت بتن آرمه یا بتن تسلیح‌شده با میل‌گرد نسبتا جدید بوده و کمتر از 200 سال است که قدمت دارد. میل‌گردها با قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود، محدودیت ساخت‌وساز را کنار زدند و ساخت پل، ورزشگاه‌ها، میادین ورزشی، سدها، فرودگاه‌ها و خیلی از پروژه‌های دیگر را سهولت بخشیدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *