مدیرعامل شرکت آسانسور و پله برقی الفارس گفت: استاندارد ادواری یکی از موضوعاتی است که در ساختمان های مسکونی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و یکی از راهکارها می توان این باشد که خرید و فروش و یا اجاره واحدهای مسکونی منوط به داشتن استاندارد ادواری باشد تا از این طریق کیفیت آسانسورها افزایش یابد.

به گزارش اخبار ساختمان، مصطفی شکوری مدیرعامل شرکت آسانسور و پله برقی الفارس گفت: شرکت الفارس یکی از شرکت های برجسته در زمینه تولید و نصب آسانسورها است که با سابقه ای بیش از چند دهه در این صنعت، به عنوان یک پیشرو و قدرتمند در ارائه خدمات آسانسوری معتبر شناخته می شود. از خدمات این تیم می توان به بررسی دوره ای و تعمیر اقلام مکانیکی و الکتریکی آسانسور، تنظیم و بررسی سیستم کنترل و اجرای آزمون های ایمنی اشاره کرد.
شکوری ادامه داد: این شرکت از سال 1357 فعالیت خود را آغاز کرده است که از قدیمی ترین شرکت های آسانسور ایران محسوب می شود و در حال حاضر تولید کابین آسانسور و قطعات متال شیت توسط شرکت ما در داخل کشور انجام می شود و سایر قطعات نیز از کشورهایی مانند آلمان و چین وارد می کنیم تا فرایند تولید آسانسور را در شرکت الفارس تکمیل کنیم.
وی با انتقاد از تبعیض موجود در حوزه صادرات، عنوان کرد: در حال حاضر واردات آسانسورهای پکیج ممنوع است اما در عین حال شاهد هستیم که این محصول توسط برخی از شرکت ها وارد کشور می شود اما اجازه ثبت سفارش این محصول به سایر شرکت ها داده نمی شود.
مدیرعامل شرکت الفارس درباره علل افزایش حوادث در بخش آسانسور و همچنین راهکارهای کاهش این حوادث نیز توضیح داد: اولین موضوع مربوط به استاندارد ادواری هست که متاسفانه چندان مورد توجه قرار نمیگیرد علی رغم اینکه برای برخی از ساختمان های مهم مانند ساختمان پزشکان برای دریافت مجوز باید استاندارد ادواری داشته باشند اما در عین حال برای ساختمان های مسکونی این مهم اتفاق نمی افتد که یکی از راهکارها می توان این باشد که خرید و فروش و یا اجاره واحدهای مسکونی منوط به داشتن استاندارد ادواری باشد تا از این طریق کیفیت آسانسورها افزایش یابد.
شکوری با بیان اینکه اجباری کردن بازرسی ها و استانداردهای ادواری به راحتی امکانپذیر است، تصریح کرد: این موضوع در تمام دنیا در حال اجرا هستند اما در ایران متاسفانه این موضوعات پیگیری نمی شود، این در حالی است که به آسانی می توان موضوع بازرس ها و استانداردهای ادواری را اجباری کنند و با یک قانون ساده قابلیت اجرایی دارد و پتانسیل انجام آن وجود دارد، چراکه تعداد شرکت های آسانسوری موجود در داخل کشور به نسبت تقاضای موجود بسیار بالاست و می توانند موضوع اجباری کردن استاندارد ادواری را عملی کنند.
وی در پاسخ به این سوال که قطعات بدون شناسنامه موجود در داخل بازار چقدر می تواند به این صنعت آسیب برساند؟ گفت: این موضوع مختص ایران نیست و به جرات می توان گفت در تمام دنیا قطعات بدون شناسنامه وجود دارند، اما مهم ترین موضوع در این زمینه رفتار مصرف کنندگان است چراکه باید آگاهی بالایی در این حوزه داشته باشند و قطعات موردنیاز خود را از شرکت های معتبر تهیه کنند تا با مشکل برخورد نکنند.
مدیرعامل شرکت الفارس ادامه داد: متاسفانه در ایران به واسطه وجود مشکلات اقتصادی موضوع قیمت قطعات در اولویت قرار گرفته است و این امر باعث شده است که شرکت های دارای نام و نشان که کالای باکیفیت تولید می کنند در مضیقه قرار بگیرند و در مقابل شرکت هایی که محصول بی نام و نشان و با کیفیت پایین که قیمت پایین تری نیز دارد فروش بیشتری داشته باشند.
مصطفی شکوری با اشاره به موضوع مهرفروشی در صنعت آسانسور، عنوان کرد: در سال های گذشته، شرکت ها برای اخذ مجوز باید از طریق ادارت صنعت و معدن اقدام می کردند که شرایط برای این موضوع سخت بود، اما در حال حاضر طبق قانون اتحادیه افراد حقیقی و حقوقی می توانند خیلی سریع مجوز خود را اخذ کنند و فعالیت خود را ادامه دهند.
وی ادامه داد: هرچند که در گذشته موضوع مهرفروشی برخی شرکت ها را شاهد بودیم اما الان با شرایط به وجود آمده دیگر نیازی به خرید مهر نیست و شرکت ها می توانند برای دریافت مهر خود اقدام کنند، با این تفاسیر می توانیم بگوییم که صورت مسئله در این زمینه پاک شده است و علی رغم اینکه جلوی مهرفروشی گرفته شده است اما شرکت هایی که محصول با کیفیت پایین تولید می کنند و امکانات لازم را نیز در اختیار ندارند به آسانی می توانند پروانه بگیرند و به فعالیت خود ادامه دهند.
شکوری در پاسخ به این سوال که در کدام مرحله از ساخت و ساز می توان جلوی مهرفروشی و سایر مسائلی که باعث کاهش کیفیت آسانسور و بروز حوادث در این بخش می شود را گرفت؟ توضیح داد: کارشناسان حوزه صنعت آسانسور در سال های اخیر بحث های زیادی در این زمینه انجام داده اند و راهکارهای مختلفی را نیز پیشنهاد داده اند اما پیشنهاد ما به عنوان فعال در صنعت آسانسور این است که در مرحله اخذ جواز نام شرکتی که قرار است مسئولیت نصب و راه اندازی آسانسور را انجام دهد ذکر شود و یا اینکه در پروسه نصب آسانسور یک ناظر آسانسور حضور داشته باشد تا بر کار شرکت نصب آسانسور نظارت عالیه داشته باشد، این موضوعات می تواند به ساماندهی وضعیت نابسامان این صنعت کمک کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *