آیا تا به حال تلویزیون‌های شهری در اماکن عمومی توجه شما را به خود جلب کرده‌اند؟ آیا به تفاوت این تلویزیون‌های شهری و تابلوهای روان فکر کرده‌اید؟ این دو محصول چه هستند و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

به گزارش اخبار ساختمان،آیا تا به حال تلویزیون‌های شهری در اماکن عمومی توجه شما را به خود جلب کرده‌اند؟ آیا به تفاوت این تلویزیون‌های شهری و تابلوهای روان فکر کرده‌اید؟ این دو محصول چه هستند و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

تلویزیون شهری و تابلوی روان از خانواده نمایشگرهای الکترونیکی هستند که برای نمایش اطلاعات در فضاهای عمومی مخصوصاً فضاهای تجاری به کار می‌روند. درست است که تلویزیون‌های شهری و تابلوهای روان از یک خانواده هستند و از آنها برای تبلیغات استفاده می‌شود اما از نظر طراحی، کاربرد و قابلیت‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در ادامه به بررسی تفاوت این دو محصول خواهیم پرداخت.

تابلوی روان چیست؟

از نام این محصول مشخص است که نمایشگری الکترونیکی ساده‌ای است که حروف و اشکال را به صورت متحرک نشان می‌دهد. تابلو روان دارای دیودهای نوری ال ای دی می‌باشد و در حالت کلی برای نمایش متن، تصاویر ساده و البته انیمیشن‌های متحرک کوچک طراحی می‌شود. عمده کاربرد این محصول در شرکت‌ها، اماکن تجاری و فروشگاه‌ها است و اصولاً از آن برای تبلیغات محلی استفاده خواهد شد.

تلویزیون شهری چیست؟

تلویزیون شهری یا ویدئو وال، سیستم نمایش پیشرفته‌ای است که در مقیاس بزرگ تولید و عرضه می‌شود. این محصول تصاویر و ویدئوها را با کیفیت بالا و ابعاد بزرگ در مدت زمان طولانی در فضای عمومی شهری مانند خیابان‌ها، مراکز خرید و… به نمایش در می‌آورد. معمولاً تلویزیون‌های شهری ابعادی بزرگ دارند و محتوای آنها از فواصل دور به راحتی قابل مشاهده است. نکته مهم در مورد تلویزیون شهری، قابلیت پشتیبانی آن از طیف رنگی تصاویر است.

کاربرد ویدئو وال و تابلو روان

در دنیای تکنولوژی، تبلیغات محیطی نیز صورتِ جدیدی به خود گرفته است. امروزه تلویزیون‌های شهری و تابلوهای روان، دو ابزار بسیار مهم برای تبلیغات محیطی محسوب می‌شوند. این محصولات نمایشگرهایی صنعتی هستند که برای اطلاع‌رسانی و جلب مخاطب در اماکن عمومی قرار می‌گیرند و به منظور تبلیغات از آن‌ها استفاده می‌شود. بهترین محیط برای قرارگیری این نمایشگرها مکان‌های شلوغ و پرتردد است.

مقایسه تلویزیون شهری و تابلوی روان

در حالت کلی می‌توانیم این دو محصول را از نظر ترکیب رنگی، مین برد، نوع هاب، آنلاین و آفلاین و… مقایسه کنیم.

  • تابلوهای روان از LEDهای تک رنگ تولید می‌شوند که ممکن است در برخی مواقع سه رنگ هم باشد اما تلویزیون‌های شهری از ماژول‌های سازنده ترکیبی از سه رنگ قرمز و سبز و آبی هستند که می‌توان با آنها حدود ۱۶ میلیون ترکیب رنگی ایجاد کرد.
  • مین برد، وظیفه کنترل و هدایت ماژول‌های ال ای دی را بر عهده دارد. مین برد دستورات را از نرم‌افزار یا کامپیوتر دریافت می‌کند و اطلاعات را به ماژول‌های LED ارسال کرده و باعث روشنایی آنها می‌شود. مادربرد ویدئو وال از تکنولوژی پیشرفته‌تری بهره می‌برد.
  • تابلو روان سایز کوچک‌تری با ارتفاع کمتر از یک متر دارد زیرا فقط متن در آن به نمایش گذاشته می‌شود در حالی که تلویزیون‌های شهری تصویرمدار هستند و باید مین برد بزرگ‌تری داشته باشند و ارتفاع آنها می‌تواند بیشتر از دو و نیم متر نیز باشد.
  • از آنجا که کاربری تلویزیون شهری برای نمایش ویدیو است، مین برد آن باید دارای حافظه بیشتر از ۲۵۶ مگابایت باشد البته می‌توان برای تلویزیون شهری حافظه خارجی نیز تعبیه کرد در حالی که تابلو روان نیازمند حافظه زیادی نیست.
  • هاب یا متصل کننده مین برد در ماژول تابلوی روان و تلویزیون‌های شهری متفاوت است. در تابلوهای روان یک یا دو هاب تعبیه می‌شود و به همین علت شاهد محدودیت طیف رنگی ماژول‌ها هستیم در حالی که تلویزیون‌های شهری دارای هاب‌های اینترنال و اکسترنال بسیاری هستند.
  • مین ‌بردها می‌توانند آنلاین و یا آفلاین باشند. تابلوهای روان از مین برد آفلاین بهره می‌برند در صورتی که تلویزیون‌های شهری می‌توانند آنلاین باشند. اما اکثر تلویزیون‌های شهری نیز آفلاین هستند.
  • مادربرد تابلو روان توان نمایش تصویر و اشکال را تا ابعاد بخصوصی خواهد داشت و نمی‌تواند بیشتر از آن را نمایش دهد در صورتی که در تلویزیون شهری این موضوع مطرح نیست. یکی از برتری‌های تلویزیون‌های روان، ابعاد و بزرگی نمایش تصویر در آنها است.

نقش سوئیچینگ در تابلو روان و تلویزیون شهری

سوئیچینگ یک نوع منبع تغذیه است که در برخی مدارها به کار می‌رود. این پاور یک مبدل برق است که از رگولاتورهای سوئیچینگ برای تبدیل توان الکتریکی استفاده خواهد کرد. سوئیچینگ ولتاژ AC به DC تبدیل کرده و ولتاژ خروجی را تنظیم می‌کند. اصولاً خرید پاور سوئیچینگ به افرادی توصیه می‌شود که به دنبال راندمان و بازدهی بالا و مصرف انرژی کمی هستند. از سوئیچینگ در وسایل مختلفی مانند کامپیوترها، تجهیزات درمانی، لوازم خانگی و… استفاده می‌شود. در تابلو روان و تلویزیون شهری از سوئیچینگ استفاده می‌شود.

در تابلوی روان از سوئیچینگ LED برای روشن و خاموش کردن LEDهای جداگانه، تبدیل ولتاژ برق شهری به ولتاژ مورد نیاز ماژول‌های LED استفاده می‌شود. سوئیچینگ در این محصول باعث اتلاف انرژی کم، بازدهی بالا و تأمین جریان بالا می‌شود. وجود سوئیچینگ در تلویزیون شهری نیز موجب تأمین ولتاژ مناسب، افزایش بازدهی و راندمان و کاهش اتلاف انرژی می‌شود. از سوئیچینگ اسلیم ۵ ولت ۴۰ آمپر در هر دوی این محصولات استفاده می‌شود که مخصوصاً در نمایشگرهای نسل جدید باریک یا کم حجم بسیار اهمیت دارد. تلویزیون شهری نیازمند جریان بالایی است و سوئیچینگ می‌تواند در تأمین جریان بالا کمک شایانی به آن کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *