رئیس هیات مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی با اشاره به برگزاری اولین دوره این نمایشگاه گفت: خیلی خوب است که فعالین صنعت، در شورای سیاستگذاری نمایشگاه حضور دارند و می توانند تجربیات ملموس خود را برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه ارائه نمایند و پیشنهاد می کنم حتماً در برگزاری دوره های بعدی این نمایشگاه از نمایشگاه های موفق منطقه نیز الگوبرداری شود.
به گزارش اخبار ساختمان، سرویس خبری Iran build در گفتگو با رئیس هیات مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، به عنوان قدیمی ترین انجمن صنعت پلیمر کشور و با قدرت تولیدی 70 سال از آخرین وضعیت تولیدکنندگان صنعت لوله و اتصالات پی وی سی و نگاه فعالین این صنعت به نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته جویا شد.
عباسعلی متوسلیان با اشاره به نقش مهم نمایشگاه ها در توسعه بازارهای داخلی و منطقه ای گفت: برگزاری نمایشگاه های ساختمان باعث آگاهی مخاطبین و توسعه بازارهای داخلی، منطقه ای و بین المللی می شود به شرط آنکه نمایشگاه، واقعاً بین المللی و رقابتی باشد و شرکت های خارجی نه فقط حضور صرف، بلکه حضوری پرقدرت به همراه ارائه تکنولوژی های روز دنیا داشته باشند و در این شرایط، تولید کننده داخلی باید بتواند ظرفیت های خود را در کنار توانمندی های رقبای خارجی در نمایشگاه ارائه نماید تا باعث رقابت پذیرتر شدن صنعت در سطح بین الملل شود.
وی افزود: ایران اولین برگزار کننده نمایشگاه پلیمر و پلاستیک در سطح منطقه بوده است، ولی الان تنها کافیست ترک پلاست و عرب پلاست را به لحاظ حجم مخاطب و حضور شرکت های بین المللی با نمایشگاه ایران پلاست مقایسه کنید!
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در رابطه با نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته گفت: این نمایشگاه در مقایسه با رویدادهای تک صنفی، جذابیت خاص خود را دارد، ارتباط با 39 گروه کالایی در یک نمایشگاه می تواند برای تولیدکنندگان و سازندگان بسیار مفید باشد، البته در نحوه برگزاری و احراز شرایط باید دقت شود تا برندهای صاحب نام و دارای ظرفیت واقعی حضور داشته باشند. برای مثال شاخص هایی مثل تجارب، زیرساخت، ترکیب هیات مدیره و داشتن نگاه صنعتی شاخص های مهمی هستند که باید احراز شوند.
وی همچنین با اشاره به چشم اندازه ده ساله نمایشگاه IRANBUILD و پشتیبانی تشکل های بخش خصوصی از این رویداد افزود: حضور بخش خصوص را به فال نیک می گیرم، چون بخش خصوصی واقعی از هرگونه رانت مبرا است و حضورشان باعث می شود کارها بر اساس ارزش افزوده انجام شود، هرچند فعالیت بخش خصوصی نیز متأثر از وضعیت اقتصادی کشور است.
در این گفتگو عباسعلی متوسلیان با اشاره به ضعف در شناخت بازارهای هدف صادراتی عنوان نمود: متأسفانه به دلیل شناخت حداقلی تولیدکنندگان از نیازهای بازارهای هدف، کمتر از 15 درصد از تولیدات صنعت لوله و اتصالات PVC ایران صادر می شود که این مسئله بیش از هر چیز به ضعف در دیپلماسی اقتصادی بر می گردد و در شرایط فعلی که تحت تحریم هستیم و به دلیل عدم همکاری بانک های خارجی مراودات تجاری ما با مشکل رو به رو است، انتظار می رود دیپلماسی اقتصادی فعال تری داشته باشیم و با پشتیبانی اتاق های مشترک منطقه ای و رایزن های اقتصادی، شرایط بهتری برای صادرات محصولات ایرانی فراهم شود.
یکی دیگر از مشکلات در حوزه صادرات، عدم توجه کافی به تعریف راهبردهای کلان برای حضور پایدار در کشورهای هدف صادراتی است که باعث شده تا تولیدکنندگان به صورت انفرادی برای صادرات محصولاتشان بازرایابی و بازارسازی کنند که معمولاً به دلیل نگاه کوتاه مدت، پس از مدتی عرصه را به رقبای خارجی می بازند و بازارهای منطقه ای را از دست می دهند.
متوسلیان در پایان با اشاره به برگزاری اولین دوره این نمایشگاه گفت: خیلی خوب است که فعالین صنعت، در شورای سیاستگذاری نمایشگاه حضور دارند و می توانند تجربیات ملموس خود را برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه ارائه نمایند و پیشنهاد می کنم حتماً در برگزاری دوره های بعدی این نمایشگاه از نمایشگاه های موفق منطقه نیز الگوبرداری شود.
بدون دیدگاه