هدف اصلی از اجرای کف پوش، خلق یک سطح سخت، صاف و زیبا است. برای رسیدن به این هدف، از انواع و اقسام مختلف مصالح بهره می بریم. انتخاب بین این گزینه ها بیشتر به سلیقه و نیازهای هر پروژه بستگی دارد. یکی از انواع گسترده در این زمینه، کف پوش بتنی است.

به گزارش اخبار ساختمان،هدف اصلی از اجرای کف پوش، خلق یک سطح سخت، صاف و زیبا است. برای رسیدن به این هدف، از انواع و اقسام مختلف مصالح بهره‌ می‌ بریم. انتخاب بین این گزینه‌ ها بیشتر به سلیقه و نیازهای هر پروژه بستگی دارد. یکی از انواع گسترده در این زمینه، کف پوش بتنی است.

در گذشته، بتن به عنوان زیر سازی کف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما در زمان حاضر، استفاده از آن به عنوان کف پوش در ساختمان‌ های نوساز رواج یافته است ویژگی انواع کف پوش بتنیاین است که به دلیل مقاومت بالا در مکان‌ های مختلف از جمله اتاق‌ های نشیمن، پارکینگ، سالن‌ های ورزشی، رستوران ‌ها، سرویس بهداشتی و حمام استفاده می ‌شود.

مواد تشکیل‌دهنده کف پوش‌ های بتنی در کل شامل سیمان سیاه و سفید، سنگدانه، آب، سولفات کلسیم، آهک، چسب بتن و مقداری رنگ برای انواع رنگی می‌ باشند.

انواع کف پوش بتنی

کف پوش ‌های بتنی می ‌توانند در دو حالت روکار و زیرسازی مورد استفاده قرار گیرند. کف پوش ‌های بتنی که به صورت روکار استفاده می شوند، ظاهری همگن‌ تر دارند و دارای دوام بیشتری می ‌باشند. در مقابل، کف پوش‌ های بتنی که برای زیرسازی مورد استفاده قرار می گیرند، از مواد درشت ‌تری تشکیل شده و ظاهر یکنواخت نداشته و تا حدودی نا همگن هستند.

بتن خاکستری مات دارای کمترین قیمت ممکن است. این رنگ واحد و خنثی است و به ‌راحتی با هر رنگ غالب در دکوراسیون داخلی هماهنگ می ‌شود. با این حال، امروزه با استفاده از رنگ‌ های اسیدی و اکریلیک، کف ‌پوش‌ های بتنی در رنگ ‌های متنوع ارائه می‌ شوند، که قابلیت پاسخگویی به هر سلیقه و سبکی را دارند. رنگ ‌های اکرلیک سطح یکنواخت، براق و شفافی ایجاد می‌ کنند و در مقابل رنگ ‌های اسیدی که به دلیل نفوذ و واکنش با بتن، جزء بتن می‌ شوند و ظاهری مات به محصول می‌ دهند، محدودیت کمتری دارند. سطح براقی که از رنگ‌ های اکرلیک بوجود می‌آید، بر روی سطح کف ‌پوش بتنی نمایی شفاف و مشابه با رزین ایجاد می‌کند.

کف‌پوش‌ های بتنی که از نظر قیمت نسبت به سایر گزینه ‌ها گران‌تر هستند، پرداخت‌ ها و ظاهری منحصر به‌ فرد دارند. خرده ‌سنگ ‌های داخل ترکیب بتن پس از خشک شدن به وضوح قابل‌ مشاهده هستند و نمایی منحصر به ‌فرد را برای فضا به امغان می آورد. علاوه بر این، می توان از خرده‌ سنگ‌ های مختلف و دارای نمای منحصر به‌ فرد در ترکیب بتن استفاده کرد و کف ‌پوش‌ های متنوع و زیبا ایجاد نمود. در ادامه این بحث به بررسی کاربرد انواع کفپوش بتنی در قالب معرفی آن ها می پردازیم.

کاربرد انواع کف پوش های بتنی

با توجه به محبوبیت و استفاده ‌های وسیع از این نوع کف پوش، محصولات متنوعی بر اساس متریال مورد استفاده در بازار عرضه می ‌شوند. انواع کفپوش های بتنی بر اساس کاربرد، نوع مواد به کار رفته و همچنین بر اساس مکان استفاده به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

کف پوش پلیمری

انواع کف پوش پلیمری از رزین اپوکسی و پلی ‌یورتان تشکیل شده‌ اند. این کف پوش ‌ها از واکنش قوی میان مواد تشکیل ‌دهنده، یک شبکه سه بعدی یکپارچه و غیرقابل نفوذ به وجود می ‌آورند. کفپوش بتنی پلیمری به عنوان بتن خود متراکم شناخته می ‌شود و به دلیل جذب آب پایین و تراکم بالا، در شرایط سردسیر و یخبندان مقاومت بسیار بالایی دارد.

کف پوش واش بتن

کف پوش واش بتن همان بتن شسته است که در کف سازی محیط ‌هایی نظیر محوطه ‌ها و پارک‌ ها استفاده می‌ شود. این نوع کف پوش بتنی از ترکیب سنگدانه ‌های رنگی و طبیعی،چسب بتن، پودر سنگ، الیاف و دیگر افزودنی ‌های بتنی تولید می‌ شود. موزاییک‌ های واش بتن به روش‌ های مختلفی، از جمله روش‌های پرسی و ویبره تولید می‌شوند.

کف پوش بتنی پرسی

کف پوش بتنی پرسی توسط فشاربه وجود می‌آید و از ماسه، سیمان، سنگدانه، پودر سنگ و آب در ابعاد و طرح ‌های مختلف تولید می ‌شود. این نوع کف پوش به دلیل مقاومت بالای خود، برای محیط ‌های پرتردد نظیر پیاده‌روها مناسب است.

کف پوش بتن ویبره‌ای

در تولید این نوع کف پوش، فشاری وجود ندارد و تراکم بتن و دیگر افزودنی ‌ها با استفاده از ویبراتور به دست می ‌آید. این کفپوش‌ها توسط روش‌هایی مانند ویبره‌گذاری و تراکم بتن تولید می‌ شوند و برای محیط‌ هایی که به عنوان مسیرهای پرتردد شناخته می ‌شوند، مناسب هستند.

موزاییک پرسی اتوماتیک

این نوع موزاییک به صورت اتوماتیک تولید می‌شود و به دلیل مزایای استحکام بیشتر و دارا بودن تجهیزات پیشرفته، مقاومت بیشتری نسبت به موزاییک دستی دارد. این محصول معمولاً به نام‌های موزاییک ساده ایرانی، موزاییک حیاطی یا زیرپارکتی نیز شناخته می ‌شود.

کف پوش بتنی ترافیکی

این کف پوش‌ ها دارای استحکام بسیار بالایی هستند، بنابراین برای استفاده در مکان‌ های پرتردد گزینه‌ی مناسبی هستند. این کف ‌پوش ‌ها دو شکل مستطیلی و شش ضلعی دارند و در رنگ‌ های مختلف در دسترس قرار دارند.

کف پوش بتنی پیش‌ ساخته

این مدل کف پوش ‌ها به صورت قطعات پیش ‌ساخته بوده و برای نصب به محل مورد نظر انتقال داده شده و به راحتی اجرا می ‌شوند.

کف پوش بتنی پیاده‌رو

استفاده از این کف پوش در مکان‌ هایی مانند پیاده‌روها، پارکینگ، باغ و محوطه‌ سازی انجام می ‌شود. این کف پوش از نظر رنگ، اندازه و شکل ظاهری در اندازه ‌های مختلف در بازار موجود است.

کف پوش بتنی پازلی

متراکم ‌سازی اجزاء تشکیل‌دهنده این گونه کف پوش ‌ها با استفاده از دستگاه ویبراتور انجام می‌ شود. این کف پوش ‌ها به دو شکل خشکه و تر قابل اجرا می‌ باشند.

کف پوش بتنی آراکس

این مدل کف پوش بتنی از لحاظ صنعتی از استحکام بالایی برخوردار است. این کفپوش به سه شکل، شامل کف پوش بتنی آراکس ملاتی، آراکس پاششی و آراکس پلیمری عرضه می‌شود، که هرکدام ویژگی‌ های منحصر به‌ فرد خود را دارند.

کف پوش بتنی طرح سنگ

این نوع از کف پوش با طرح سنگی خود که دارای ظاهری شکیل است و کاربردی مشابه با کف پوش پیاده‌ رو دارد.

کف پوش بتنی نیز یکی از محصولات بتن پیش ساخته است. امروزه کارخانه‌های تولید بتن پیش ساخته محصولات متنوع مانند انواع نمای بتنی پیش ساخته با قیمت مناسب تولید می‌کنند. کف پوش بتنی به دلیل ویژگی ‌هایی چون استحکام بالا، مقاومت در برابر حرارت، طول عمر مفید و دیگر مزایا، در پروژه‌ های صنعتی و مسکونی کاربرد دارد. کاربرد این نوع کف پوش از ساختمان‌ های سازه ‌ای تا سطوح روسازی و راه ‌ها را شامل می‌ شود.

کف پوش بتنی در سبک‌ های مختلف معماری و طراحی، از جمله سبک‌ های صنعتی، مدرن، و حتی روستایی، جایگاه ویژه ‌ای پیدا کرده است. ویژگی ‌های منحصر به ‌فرد بتن باعث شده که کف ‌پوش ‌های بتنی از سایر گزینه ‌های کف‌ پوش متمایز باشند. این کف ‌پوش‌ ها به ‌صورت مخلوط یکدست یا با استفاده از کاشی ‌های بتنی آماده مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای مقاومت بسیار بالا در برابر وزن، شرایط محیطی متنوع و عوامل مختلف هستند. همچنین، قابلیت استفاده در هر نقطه از خانه و ساختمان از ویژگی‌ های منحصر به ‌فرد این کف ‌پوش محسوب می‌ شود.

منبع مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *