انتخاب بهترین نوع سیمان برای ساخت و ساز به موارد مختلفی بستگی دارد و برای هر قسمت از ساختمان سازی با توجه به نیازمندی های آن بخش باید نسبت به انتخاب مناسب ترین نوع سیمان اقدام کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، انتخاب سیمان مناسب برای ساخت یک ساختمان و یا سایر پروژه های عمرانی بسیار مهم است چراکه سیمان به عنوان ستون فقرات هر پروژه ساختمانی شناخته می شود و انتخاب بهترین سیمان برای ساخت و ساز می تواند تاثیر قابل توجهی بر دوام و استحکام سازه شما داشته باشد.
اینکه تصور کنید تنها یک نوع سیمان برای ساخت و ساز وجود دارد قطعا اشتباه است و باید این نکته را بدانید که در امر ساختمان سازی انتخاب مصالح ساختمانی به کار رفته در آن دارای اهمیت بالایی است و اگر به صورت فنی و تخصصی به سیمان نگاه کنیم، متوجه می شویم که برای هر پروژه عمرانی خاصی نیاز به سیمان خاص هم هست تا پروژه به صورت اصولی انجام شود.

سیمان چیست؟

سیمان یکی از مواد کاربردی و پر مصرف در صنعت ساختمان سازی و سایر پروژه های عمرانی مانند راهسازی، سدسازی و… به حساب می آید. سیمان ترکیبی از مصالح آهک، رس، سیلیس و اکسیدهای معدنی است که در دمای 1400 تا 1500 درجه سانتیگراد به دست می آید.
سیمان، فرآورده ای شیمیایی محسوب می شود که با آب سفت شده و دوام و مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. از ماده سیمان، به عنوان ملات چسباننده در ساختمان و ساخت و سازهای مربوط به آن، استفاده می کنند.
سیمان انواع مختلفی دارد و بر این اساس سیمان دارای کاربردهای مختلف در صنعت ساختمان سازی است که با توجه به ویژگی های خاص آن در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و چنانچه برای هرکدام از مراحل ساخت و ساز سیمان مخصوص استفاده نشود می تواند از عمر سازه بکاهد، بنابراین باید برای انتخاب سیمان در ساخت و ساز ساختمان وسواس بیشتری را به خرج داد.

چرا انتخاب سیمان در کیفیت سازه تاثیرگذار است؟

آگاهی از اهمیت و نقش سیمان در ساخت و ساز و صنعت ساختمان سبب انتخاب بهترین سیمان برای مصارف مختلف می شود. در اینکه سیمان ماده اصلی در ساخت بتن و ملات مورد استفاده در ساختمان سازی است شکی نیست.
از این رو کیفیت سیمان در کیفیت ملات و در نتیجه استحکام سازه موثر است، به عبارتی ایجاد سازه باکیفیت در گرو انتخاب بهترین سیمان و مناسب ترین سیمان نهفته است. برخی دیگر از علل ضرورت شناسایی و انتخاب سیمان خوب شامل موارد ذیل هستند:
– افزایش مقاومت سازه
– تسریع در ساخت پروژه
– کاهش هزینه‌های ترمیم
– افزایش دوام و ماندگاری بتن و سازه
بنابراین باید این موضوع را بدانید که انتخاب بهترین و مناسب ترین سیمان، به موارد مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آنها محیطی که سازه در آن قرار می گیرد و نیازهای کاربران سازه است. به همین دلیل نمی توان برای تمامی ساختمان ها یک نوع سیمان را توصیه نمود. شما با داشتن آشنایی با انواع سیمان و نیازهای سازه خود، می توانید بهترین سیمان را انتخاب کنید.

بهترین نوع سیمان برای ساخت و ساز

انواع سیمان مورد استفاده در صنعت ساختمان

در حال حاضر بسیاری از افراد تنها با چند نوع از سیمان های موجود در بازار آشنایی دارند و این هم به دلیل تاریخچه استفاده از سیمان در صنعت ساخت و ساز است. اما باید بدانید که امروزه انواع سیمان با کاربردهای مختلف در صنعت ساختمان به بازار عرضه شده است که بهتر است قبل استفاده از هر یک، با ویژگی های آنها آشنا شوید.

انواع مختلف سیمان در صنعت ساخت و ساز
نوع سیمان کاربرد در ساخت و ساز
سیمان پرتلند معمولی استفاده در ساختمان ها و سازه های عمومی
سیمان زود مقاوم برای پروژه هایی که نیاز به سرعت تثبیت و مقاومت دارند
سیمان با مقاومت بسیار بالا برای پروژه هایی که نیاز به تثبیت فوری و مقاومت بسیار بالا دارند
سیمان با حرارت زایی کم مناسب برای ساختمان ها و سازه هایی که نیاز به کاهش گرمای تولید شده در فرایند دارند
سیمان زودگیر برای پروژه هایی که نیاز به زمان تثبیت کوتاه دارند
سیمان با آلومینای بالا در محیط های خاص با شرایط حرارتی بالا و مقاومت به حملات شیمیایی
سیمان با سرباره کوره آهن در پروژه های بتنی که نیاز به مقاومت بالا در برابر شوک و حرارت دارند
سیمان پوزولانی جهت کاهش حرارت تولید شده و افزایش مقاومت در برابر خوردگی
سیمان سفید در پروژه های ترئینی و ساختمانی با رنگ خاص
سیمان هیدروفوبیک (آب گریز) برای استفاده در محیط های مرطوب و بارانی
سیمان ضدسولفات در مناطق با خاک ها و آب های حاوی سولفات
سیمان قلیایی کم برای کاهش محتوای قلیایی و پیشگیری از حساسیت های آلکالی
سیمان ضدآب در سازه هایی که با مواد آبی در تماس هستند
سیمان حباب زا در تولید بتن های مناسب برای مقابله با تغییرات حرارتی
سیمان منبسط شونده در پروژه هایی که نیاز به جلوگیری از انقباض بتن دارند
سیمان رنگی در پروژه های تزئینی برای ایجاد رنگ های مختلف در بتن

* سیمان پرتلند

سیمان پرتلند خود در پنج نوع به بازار عرضه می شود که هر نوع دارای خواص منحصر بفرد خود است. سیمان پرتلند نوع ۱ همان سیمان معمولی است که برای ساختمان سازی در شرایط آب و هوایی عادی مورد استفاده قرار می گیرد. سیمان پرتلند نوع ۲ در مقایسه با سیمان معمولی حرارت هیدراتاسیون پایین تری دارد و در مکان هایی که حمله سولفات ها به مقدار کم صورت می گیرد مصرف می شود.
سیمان پرتلند نوع ۳ به عنوان یک سیمان زودگیر شناخته شده است که در طول یک روز بتنی با مقاومت بسیار بالا ایجاد می کند، از این سیمان به علت حرارت هیدراتاسیون بالا در آب و هوای سرد به منظور آزاد کردن گرمای بالا استفاده می شود. برخلاف سیمان نوع ۳، سیمان پرتلند نوع ۴ یک سیمان کندگیر با حرارت بسیار پایین است. این سیمان در مناطق گرم به منظور تولید حرارت کمتر و سهولت در نگهداری بتن مصرف می شود. در نهایت سیمان نوع ۵ سیمانی بسیار مقاوم در برابر حمله سولفات ها است و در مقایسه با سیمان نوع ۱ به میزان کمتری حرارت تولید می کند.

* سیمان سرباره

سیمان سرباره استفاده از سرباره کوره های ذوب آهن است، چراکه سنگ آهن همراه مقداری ناخالصی که شامل سنگ آهک نیز هست وارد کوره شده و به علت سبکی، این مواد روی آهن مذاب قرار می گیرند. این سرباره ها را سریع سرد کرده و در تولید سیمان از آن استفاده می کنند. این نوع سیمان ارزان تر است و در برابر عوامل مخرب شیمیایی نیز مقاوم تر است، تنها باید توجه داشت، مقاومت این سیمان در هوای سرد پائین می آید.

* سیمان پوزولانی

سیمان پوزولانی سیمانی است که در تولید آن از نوعی ماده سیلیسی که در طبیعت به صورت سنگ است و پوزولان نامیده می شود، استفاده می شود. این سیمان در مقایسه با سیمان پرتلند معمولی مقاومت بیشتری در برابر حمله سولفات ها دارد و مقرون‌به‌صرفه تر است.

سیمان سفید و رنگی

* سیمان سفید و رنگی

کاربرد سیمان ساختمانی تنها به موارد مذکور ختم نمی شود. شاید یکی از پرطرفدارترین و مشهورترین انواع سیمان ساختمان که در بازار می توانید پیدا کنید، انواع سیمان سیفید و رنگی باشد. این نوع سیمان با توجه به اینکه در نمای ساختمان کاربرد گسترده تری دارد، خیلی از افراد با آن آشنایی بیشتری دارند. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که خود این انواع رنگی سیمان، جزو دسته سیمان پرتلند طبقه بندی می شوند.

* سیمان بنایی

سیمان بنایی از جمله سیمان های پرکاربرد برای انجام کارهای بنایی، تولید ملات و امور نازک کاری ساختمان محسوب می شود. این سیمان برای تولید بتن مناسب نیست. سیمان بنایی از ترکیب سیمان پرتلند معمولی با پودر سنگ و مواد حباب ساز ساخته می شود و نیازی به استفاده از آهک در تولید ملات آن نیست.

* سیمان انبساطی

سیمان انبساطی سیمانی است که در هنگام سخت شدن مقداری منبسط‌ شده و برای دیوار آب انبارها و قسمت هایی که می بایست آب بندی شوند به کار برده می شود و بیشتر در پروژه هایی که نیاز به جلوگیری از انقباض بتن دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

سخن پایانی

سیمان جزو کاربردی ترین مصالح در ساختمان سازی محسوب می شود که با استفاده از آن می توان بخش های مختلفی از یک ساختمان را ساخت. خرید بهترین سیمان، نیاز هر ساختمانی بوده و بدون وجود آن امکان ساختمان سازی باکیفیت وجود ندارد؛ چرا که این محصول باعث چسبیدن مصالح مختلف به یکدیگر شده و باعث مقاوم سازی ساختمان می شود. سیمان انواع مختلفی دارد و هر یک از انواع سیمان ها ویژگی های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. بر همین اساس شما باید با توجه به نوع نیاز خود به خرید مرغوب‌ ترین سیمان بپردازید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *