کاربرد انواع نبشی، ناودانی و پروفیل در ساختمان سازی؛ تاثیر قیمت نبشی و ناودانی در هزینه ساخت و ساز؛ عوامل موثر در قیمت ناودانی، نبشی و پروفیل… .

به گزارش اخبار ساختمان، با توجه به اینکه سبک‌سازی یکی از الزامات ساخت و ساز در مناطق زلزله‌خیز به شمار می‌رود، مقاطع فولادی سبک و مقاوم یکی از بهترین انتخاب‌ها در این حوزه شناخته می‌شوند. از این رو نبشی، ناودانی و پروفیل‌ها با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند در بخش‌های مختلف ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقاومت و دوام بالا، وزن سبک، تنوع بالا، طول مناسب و امکان ترکیب با مقاطع دیگر و ساخت سازه های مرکب از جمله ویژگی‌هایی هستند که این محصولات را برای ساخت‌وساز به گزینه‌ای عالی تبدیل کرده است. در این مقاله به کاربرد نبشی، ناودانی و پروفیل در ساختمان سازی می‌پردازیم. هم چنین بررسی می‌کنیم، قیمت نبشی، ناودانی و پروفیل چه تأثیری بر هزینه ساخت دارد.

تاثیر قیمت پروفیل، نبشی و ناودانی در ساختمان سازی

قیمت ناودانی و قیمت نبشی چگونه تعیین می‌شود؟

از عوامل مؤثر بر قیمت ناودانی و قیمت نبشی می‌توان به مواردی مانند نرخ ارز، میزان تولید و عرضه نبشی در بازار با توجه به شرایط زنجیره تامین، میزان تقاضا در بازار با توجه به رونق ساخت‌وساز، قیمت ورق فولادی، سایز نبشی و ناودانی، برند تولیدکننده، وزن و نوع محصول اشاره کرد. برای محاسبه قیمت نبشی و ناودانی در هزینه ساخت باید با هریک از پارامترها آشنا بود.

نبشی چیست و چه ویژگی ‌هایی دارد؟

نبشی مقطع فولادی به شکل L انگلیسی است که هریک از بال های آن می‌تواند به صورت مساوی یا نامساوی تولید شوند. در نقشه‌های ساختمانی نبشی را با حرف L و عددی پس از آن نشان می‌دهند که آن عدد سایز نبشی است. به‌عنوان مثال نبشی L30*30*4 به دو بال مساوی 30 و ضخامت 4 میلی‌متری نبشی اشاره دارد. هم چنین از انواع نبشی براساس نحوه تولید می‌توان به نبشی فابریک و نبشی پرسی اشاره کرد. نبشی فابریک به صورت نورد گرم و مستقیم تولید می‌شود و نبشی پرسی را هم از فرمینگ ورق‌های فولادی تولید می‌کنند. از این رو قیمت نبشی پرسی به قیمت ورق‌های فولادی وابسته است.

چگونه میزان تحمل بار نبشی محاسبه می‌شود؟

نبشی‌ها یکی از اجزای سازه‌ای در ساختمان سازی هستند که معمولاً برای سبک‌سازی سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از عوامل مؤثر بر مقاومت هر نبشی اندازه و وزن آن است. با توجه به ابعاد مختلف نبشی‌ها برای محاسبه میزان تحمل بار نبشی در ساختمان سازی از مشخصات آن به شکل زیر استفاده می‌کنند.

وزن نبشی × ضخامت دو بال × طول دو بال نبشی = میزان تحمل بار نبشی

حتماً قبل از خرید دقت کنید که نبشی مورد نظر از نظر مقاومت برای کاربرد شما مناسب باشد.

ناودانی چیست و چه ویژگی ‌هایی دارد؟

ناودانی پروفیل‌هایی به شکل U انگلیسی هستند که از یک سطح مقطع افقی و دو بال عمود بر آن تشکیل می‌شوند. ناودانی‌ها نیز از نظر نحوه تولید در انواع ناودانی فابریک و پرسی در بازار موجود هستند. ناودانی فولادی از نظر وزن و سایز نیز به انواع ناودانی سبک و ناودانی سنگین یا اروپایی تقسیم می‌شوند که منظور از ناودانی سنگین محصولی مطابق با وزن تعریف شده در جدول اشتال است. مقاومت بالا در برابر نیروی‌های افقی شدید مانند زلزله از جمله ویژگی‌هایی است که ناودانی را برای ساخت‌وساز به یک گزینه عالی تبدیل کرده است.

پروفیل قوطی چیست؟

پروفیل قوطی مقاطعی توخالی با طول ثابت است که در انواع شکل مربع، دایره، مستطیل و … تولید و عرضه می‌شوند. از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل در ساختمان سازی می‌توان به استفاده در نبشی کشی ساختمان، ساخت چارچوب در و پنجره‌ها و هم چنین استفاده به عنوان تیر و ستون اشاره کرد. قیمت پروفیل نیز به با توجه به وزن، ضخامت و برند تولیدکننده تعیین می‌شود.

معرفی انواع کاربرد نبشی در ساختمان سازی

نبشی‌ها از بهترین مقاطع برای سبک‌سازی و افزایش مقاومت ساختمان در برابر نیروهای افقی مانند باد و زلزله هستند. از مهم‌ترین کاربردهای نبشی در ساخت‌وساز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* متصل‌کننده بخش‌های مختلف سازه فلزی (نبشی کشی) و ساخت سازه‌های مرکب
* استفاده به عنوان پشت‌بند و مهاربند نیروهای افقی
* استفاده در زیرسازی برای ساخت سقف و دیوارهای کاذب، سبک و پوشش‌های دکوراتیو
* ساخت وال پست
* ساخت سقف شیروانی
* ساخت انواع چهارچوب پایه‌های ستونی برای تولید پلکان، دکل و خرپا

مهم ترین کاربردهای نبشی در ساخت و ساز

معرفی انواع کاربرد ناودانی در ساختمان سازی

از ناودانی‌ها برای بالا بردن افزایش استحکام سازه‌های سبک استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین کاربردهای ناودانی در ساخت‌وساز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* مقاوم‌سازی و استحکام سازه‌های فولادی و نبشی کشی
* به عنوان تیرچه، تسمه و مهاربند
* به عنوان تیر حمال در سازه‌ها
* ساخت وال پست
* به عنوان پشتیبان عرشه سقف در سقف‌های سبک
* زیرسازی سقف و دیوارهای کاذب و سبک و پوشش‌های دکوراتیو
* استفاده در زیرسازی نمای ساختمان
* ساخت سازه‌های مرکب مانند خرپاها و بادبندها و قفسه‌های فولادی
* ساخت انواع چارچوب درب و پنجره
* به عنوان ناودان در پشت بام‌ها
* استفاده در سازه انواع تأسیسات مانند اسکله‌ها و سکوهای نفتی شناور (ناودانی استیل)

کاربرد ناودانی در ساختمان سازی

کاربرد نبشی و ناودانی و پروفیل در ساختمان

نبشی کشی فلزی یکی از مهم‌ترین عملیات ساختمان سازی است که در آن از انواع مقاطع نبشی، ناودانی و قوطی پروفیل استفاده می‌کنند. نبشی کشی ساختمان دارای دو نوع زیر است:

* نبشی‌ کشی یا وال پست قائم برای دهانه‌های بزرگ
* نبشی‌ کشی افقی برای محکم‌تر شدن اتصالات سازه ای مانند اتصال سازه به دیوارها

سخن پایانی؛ خرید نبشی، ناودانی و پروفیل

به‌طورکلی اصلی‌ترین کاربرد نبشی، ناودانی و پروفیل در ساختمان سازی به اتصال و یکپارچه‌سازی سازه‌ها، افزایش مقاومت در عین سبک‌سازی و افزایش استحکام سازه در برابر نیروهای افقی مربوط می‌شود. برای خرید نبشی، ناودانی و پروفیل حتماً به کاربرد مورد نظرتان توجه کنید. مثلاً برای محیط‌های مرطوب و شرجی استفاده از جنس گالوانیزه یا استیل و ضدزنگ کارایی سازه را افزایش می‌دهد. برای دریافت مشاوره رایگان در این خصوص می‌توانید با کارشناسان فولاد ایرانیان با شماره 42214–021 تماس بگیرید یا به آدرس اینترنتی https://www.fooladiranian.com مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *