دبیر سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی ایران گفت: برای کاهش مصرف انرژی راه حل های محدودی وجود دارد و معتقد هستیم که اصلاح سیاست های بهینه سازی در کوتاه مدت جواب خواهد داد اما باور ما این است که حل این مسائل یک عزم مشترک بین دولت، بخش خصوصی و مردم را می طلبد.

به گزارش اخبار ساختمان، نشست خبری «اولین همایش ملی تأسیسات، گلوگاه ناترازی انرژی» با هدف بررسی چالش های اصلی حوزه انرژی در محل سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد احمدی رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی ایران درباره سابقه فعالیت سندیکا گفت: این سندیکا فعالیت خود را از سال 1340 آغاز کرده است و در حال حاضر نیز بیش از 200 عضو فعال دارد.
وی در ادامه گفت: موضوع ناترازی انرژی مشکلات زیادی را برای صنایع تولیدی مختلف ایجاد کرده است از جمله اینکه باعث افزایش هزینه ها، کاهش فرآوری و اختلال در فعالیت های اقتصادی و زندگی روزمره می شود که برای رفع این مشکل نیازمند همکاری دولت، بخش خصوصی و مردم هستیم.
رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی ایران با بیان اینکه بخش بزرگی از تلفات انرژی مربوط به تاسیسات می شود، گفت: باور ما این است که عدم بهره وری در تاسیسات نقش زیادی در ناترازی انرژی دارد و بخش بزرگی از اتلاف انرژی نیز در حوزه تاسیسات صورت می گیرد که در حال حاضر تنها راهکار برای مقابله با موضوع ناترازی این است که سرمایه های بخش خصوصی را جذب کنیم و با استفاده از فناوری های روز دنیا نسبت به افزایش بهره وری انرژی اقدام کنیم.
احمدی ادامه داد: از اینرو سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی ایران «اولین همایش ملی تأسیسات، گلوگاه ناترازی انرژی» را با هدف بررسی سیاست ها و روال های عملیاتی برای بحث ناترازی انرژی و توسعه بازار صنعت تاسیسات برگزار خواهد شد.

بخش بزرگی از ناترازی ناشی از سوء مصرف است

در ادامه این نشست نیز همایون ابراهیمی دبیر سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی ایران درباره اهمیت وجود تاسیات گفت: هر ساخته دست بشر اگر تاسیسات در آن وجود نداشته باشد جسمی مرده است. در واقع هرچیزی که باعث زنده بودن ساخته بشر شود نامش تاسیسات است.
وی درباره علت ایجاد ناترازی در بحث انرژی نیز گفت: گمان ما این است که بحرانی که امروزه در حوزه انرژی با آن روبرو هستیم چیزی بیش از ناترازی انرژی است که مشکلات و مسائل مختلف را در تمام جامعه بین حاکمیت و مردم ایجاد کرده است. متاسفانه به علت تحریم ها، امکان سرمایه گذاری بیشتر در حوزه تولید وجود نداشته است و از اینرو نتوانسته ایم تولیدات خود را افزایش دهیم.
ابراهیمی همچنین گفت: ما اعتقاد داریم که بخش بزرگی از ناترازی ناشی از سوء مصرف به خصوص در حوزه تاسیسات است.
وی با بیان اینکه کاهش مصرف راه حل های محدودی دارد، خاطرنشان کرد: برای کاهش مصرف راه حل های محدودی وجود دارد بنابراین تا یک سقف می تواند کمک کننده باشد اما بدون تردید معتقد هستیم که اصلاح سیاست های بهینه سازی در کوتاه مدت جواب خواهد داد و باور ما این است که حل این مسائل یک عزم مشترک بین دولت، بخش خصوصی و مردم را می طلبد که اگر این موضوع انجام شود قطعا نتیجه های مثبتی به همراه خواهد داشت.

هیچ آماری درباره اتلاف و هدررفت انرژی وجود ندارد

مهدی علی آبادی دبیر همایش ملی تاسیسات، گلوگاه ناترازی انرژی نیز در ادامه گفت: در یک سال گذشته ما در سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی ایران در حال تنظیم یک سند استراتژیک برای حل مشکل ناترازی انرژی بودیم که در آن به دنبال تامین منافع ذینفعان هست.
علی آبادی در طی بررسی های خود به این نتیجه رسیدیم که تاسیسات، گلوگاه ناترازی انرژی همان حلقه مفقوده در کشور ما است، چراکه تاسیسات را می توان در تمام بخش های جامعه ببینیم و تاسیسات در حوزه های مختلف نقشی کلیدی را بر عهده دارد.
وی افزود: در سال های گذشته کلیه آمار و ارقام درباره میزان تولید و مصرف انرژی بوده است اما هیچ آماری درباره اتلاف و هدررفت انرژی و اینکه بدانیم دلیل این میزان اتلاف انرژی به چه علت بوده است وجود ندارد.
علی آبادی اظهار داشت: در حال حاضر چیزی حدود 30 درصد در حوزه ساختمان مصرف می شود اگر ما بتوانیم جلوی هدررفت انرژی تا 10 درصد را بگیریم، بخش عمده ای از مشکل ناترازی حل خواهد شد.
وی درباره اهداف برگزاری اولین همایش ملی تاسیسات گفت: در همایش ملی «تاسیسات، گلوگاه ناترازی انرژی» به دنبال راهکارهایی خواهیم رفت که بدون منابع حاکمیتی و دولتی و تنها با کمک مردم و بخش خصوصی مسئله ناترازی را تا حد زیادی حل کنیم.

رضا حاج کریم

ایران در مصرف هیدروکربن ها رتبه ششم را به خود اختصاص داده است

رضا حاج کریم، عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی ایران نیز گفت: ما در حال حاضر 53 هزار شرکت پیمانکاری در کشور وجود دارد که باعث اشتغال 2.2 میلیون نفر شده است اما با توجه به اینکه به اینکه بودجه تعیین شده به این شرکت تخصیص داده نشده است، شاهد هستیم که بسیاری از شرکت ها (چیزی در حدود 96 درصد این شرکت ها) از بودجه دولتی محروم هستند.
این مقام مسئول همچنین گفت: کشور ایران در حوزه مصرف هیدروکربن ها (گاز، نفت و…) رتبه ششم جهان را داریم و در حال حاضر روزانه چیزی معادل با هفت میلیون بشگه نفت، انرژی مصرف می کنیم، در حوزه مصرف گاز نیز رتبه چهارم و در مصرف نفت نیز رتبه دوازدهم را در اختیار داریم.

محمد هاشمی

70 درصد انرژی دربخش ساختمان مربوط به تاسیسات است

محمد هاشمی عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی ایران نیز در ادامه این نشست خبری گفت: در حال حاضر 70 درصد مصرف انرژی در بخش ساختمان مربوط به ساختمان و تأسیسات است و 30 درصد مابقی نیز مربوط به سایر آیتم‌ها است.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی روش های متعددی وجود دارد که از جمله آنها اصلاح قیمت است که تبعات خاص خود را دارد اما راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دیگری نیز وجود دارد که می توانند در بهینه سازی مصرف انرژی کمک کننده باشند برای مثال یکی از راهکارهای کوتاه مدت، عایق کاری است و نیز اصلاح فضای موتورخانه ها است که در کوتاه مدت می تواند موثر باشد.
هاشمی ادامه داد: از راهکارهای میان مدت برای کمک به بهینه سازی مصرف انرژی نیز می توان به استفاده از تجهیزات و وسایل سرمایشی و گرمایشی با راندمان بالا است و همچنین هوشمندسازی و اتوماسیون تاسیسات اشاره کرد که کمک خواهد کرد تا از این مسیر مصرف انرژی کاهش پیدا کند.
این مقام مسئول همچنین گفت: فرهنگ سازی نیز یکی از راهکارهای بلند مدت برای موضوع بهینه سازی مصرف است که در این بخش باید همکاری بیشتری بین نهادهای مختلف شکل بگیرد.

زهرا حکیم پور

40 درصد انرژی مصرفی در بخش ساختمان اتلاف می شود

دکتر زهرا حکیم پور نیز در ادامه این نشست خبری گفت: متاسفانه در ایران هدررفت انرژی در بخش ساختمان چیز در حدود 40 درصد است و این در حالی است که متوسط جهانی آن در حدود 20 درصد است.
ادامه داد: حجم کل مصرف سالیانه انرژی گاز در بخش ساختمان حدود 50 میلیارد متر مکعب است که حدود 20 میلیارد متر مکعب آن اتلاف می شود در مورد برق نیز حجم کل مصرف انرژی برق در بخش ساختمان 83 میلیارد کیلووات ساعت است که اتلاف آن حدود 33 میلیارد کیلووات ساعت است که درصورت جلوگیری از هدررفت انرژی در بخش ساختمان می توان بخش زیادی از چالش ناترازی انرژی را ساماندهی کرد.
درباره راهکارهای برطرف کردن این مشکل نیز گفت: این مسئله به قدری بزرگ است که حل آن به تنهایی توسط یک نهاد و یا سازمان امکانپذیر نیست و احتیاج به یک کار گروهی دارد و نیاز است تا دولت حمایت کند تا بخش خصوصی با سرمایه و تلاش خود و همچنین اصلاح فرهنگ مصرف در جهت حل این مسئله اقدام نماییم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *