معاون معماری و شهرسازی با تاکید بر حفظ و صیانت از باغ ها در مناطق شهری گفت: در بازنگری ها و در تهیه و تدوین طرح جامع با مصوباتی که با حفظ باغات مغایرت دارند مخالفت خواهد شد.
به گزارش اخبار ساختمان، خسرو دانشجو معاون معماری و شهرسازی بخشی از اقدامات آن معاونت را برای حفظ باغات در شهرها به ویژه شهر تهران تشریح کرد و گفت: دولت سیزدهم موافق تخریب باغات نیست و از تمامی مکانیزم های قانونی برای حفظ باغات استفاده می کند.
معاون معماری و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون برخی از مشکلات عمده کشور از جمله آلودگی هوا به دلیل عدم ممانعت از تخریب باغات و فضاهای محیط زیستی در کنار سایر دلایل ایجاد شده است، افزود: اگر هماکنون مشکل کلان آلودگی هوا داریم بخشی از دلایل آن به عدم حفاظت و صیانت از باغات با توجه به تراکم جمعیت مرتبط است.
دانشجو با تاکید بر اینکه آلودگی هوا دلایل دیگری از جمله کیفیت سوخت وسایل نقلیه، عدم بهره مندی از تکنولوژی های حمل و نقلی منطبق با محیط زیست تراکم بالای جمعیتی در شهرها، استفاده حداکثری از سوخت های فسیلی و دیگر موارد را نیز شامل می شود، تصریح کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موافق حفظ باغات است و از هرگونه اقدامی که باغات را تهدید می کند جلوگیری خواهد کرد.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: در شورای عالی شهرسازی و معماری اساسا در مقابل تغییر کاربری های فضای سبز مقاومت وجود دارد. به تازگی نیز با یکی از مصوبات شهرداری تهران که مرتبط با تغییر کاربری برای افرادی بود که قبلا دستور نقشه ای گرفته تا در باغات شهری و پیرامون شهر ساخت و ساز انجام دهند، مخالفت کردیم.
دانشجو تاکید کرد: هماکنون نگاه تخصصی جهت حل مشکلات پیش گفته در شهر تهران اجازه نمی دهد که باغات را از بین ببریم و در سایر شهرها نیز همین نگاه حاکم است.
وی یادآور شد: مصوبات کمیسیون ماده ۵ پس از بررسی در دبیرخانه شورای عالی مورد بررسی قرار می گیرند. چنانچه این مصوبات، مغایرتی با موارد زیست محیطی داشته باشند و ملاحظات را رعایت نکرده باشند، اجازه اجرا پیدا نمی کنند.
این مقام مسئول تصریح کرد: در بازنگری های طرح جامع و در تهیه و تدوین طرح جامع با مصوباتی که با حفظ باغات مغایرت دارند مخالفت خواهد شد.
وی گفت: باید تلاش کنیم تا استانداردهای فضای سبز را برای شهروندان تامین کنیم. باغات صرف نظر از اینکه مالک خصوصی داشته باشد یا متعلق به دولت و نهادهای عمومی باشد، سرمایه ای است که باید با امانتداری، حفظ و تحویل نسل های آتی شود. بنابراین، بهتر است این سرمایه نسل به نسل افزایش یافته و با مساحت و کیفیتی بیشتر و بهتر تحویل آیندگان شود.
پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
بدون دیدگاه