مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: ما در قرارگاه جهادی مسکن به دنبال رفع موانع تولید مسکن و تسهیلگری برای حضور سرمایه گذاران در بخش مسکن هستیم و از اینرو با ایجاد قرارگاه مسکن و رفع موانع، میزان نوسازی بافت های فرسوده دو و نیم برابر رشد کرده است.

به گزارش اخبار ساختمان، سیدمهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در تور بازدید از مراحل عملیات اجرایی واحدهای مسکونی طرح بازآفرینی صنایع جنگ افزارسازی «ساصد» در منطقه پیروزی به تشریح اقدامات انجام شده در قرارگاه مسکن شهرداری تهران پرداخت.
وی همچنین گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر تولید مسکن مناسب در شهر تهران چندان مورد توجه قرار نگرفته است که در نتیجه آن قیمت مسکن به صورت سرسام آوری افزایش یافته است و مسئله بعدی نیز این است که واحدهای مسکونی در حال ساخت و یا ساخته شده نیز استطاعت پذیر نبوده و بیشتر در مناطق برخوردار ساخته شده است و کثرت مستاجرینی که در شهر تهران حضور دارند نیز این موضوعات را تایید می کند؛ که مجموعه این مسائل ضرورت های حضور شهرداری در حوزه مسکن را دوچندان کرده است.
هدایت با بیان اینکه ما معتقد هستیم که موضوع مسکن در شهر تهران بدون دخالت شهرداری قابل حل نیست، بیان کرد: بر اساس قوانین موجود شهرداری این اختیار را دارد که در حوزه مسکن ورود کند، بر این اساس ما بر اساس ابزار قانونی که در اختیار داریم به حوزه مسکن ورود کردیم تا بتوانیم نقش خود را در حل این مشکلات ایفا کنیم.
وی با تاکید بر این موضوع که ورود شهرداری به حوزه مسکن در جهت رفع موانع و تسهیلگری برای حضور سرمایه گذاران است، گفت: شهرداری تهران به حوزه ساخت مسکن ورود نکرده است و تنها در بخش محدودی (نزدیک به 30 هزار واحد) سازمان نوسازی با مشارکت بخش خصوصی ورود کرده است و سهمی که از این 30 هزار واحد عاید شهرداری تهران می شود، مسکن معوض در بافت های فرسوده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی مسکن تهران درباره رویکردهای شهرداری تهران در قرارگاه جهادی مسکن گفت: ما در شهرداری تهران ظرفیت های تولید مسکن در شهر تهران را شناسایی کردیم و آنها را پای کار آورده ایم و تاکنون 32 تفاهم نامه به ظرفیت تولید 532 هزار واحد مسکونی ایجاد شده است.
هدایت ادامه داد: تمام این اراضی که طی 32 تفاهمنامه تامین شده بود، تماما در کارگروه های تخصصی شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت و تعدادی از آنها از مسیر کارگروه ایجاد شده عبور کردند و مورد تایید نهایی قرار گرفتند تا در آنها پروژه های مسکونی مورد بهره برداری قرار بگیرد، که از بین این فرایند محلات الگو تعیین و تعریف شدند تا بتوانیم خدمات را در کنار سکونت تامین کنیم.
وی همچنین گفت: متسفانه در محدوده بافت های فرسوده با یکسری موانع رو به رو بودیم که با ارائه مشوق هایی در این حوزه تلاش کردیم روند ساخت مسکن را تقویت کنیم و خروجی این مشوق ها سبب این شد که ساخت و ساز در بافت های فرسوده نسبت به دوره قبل 2 و نیم برابر رشد داشته باشد.
مدیرعامل سازمان نوسازی مسکن تهران ادامه داد: یکی دیگر از موارد حائز اهمیت این است که ما علاوه بر 4427 هکتار مصوب قبلی بافت های فرسوده در شهر تهران، بافت های ناکارآمد دیگری نیز در محدوده شهر تهران قرار داشتند که شامل مشوق های شهرسازانه شهرداری نمی شدند، بر این اساس طی مطالعاتی که در این حوزه انجام شد و اخیرا حدود 6 هزار هکتار محدوده ناکارمد شهری دیگر نیز شامل این مشوق های شهرسازانه قرار گرفتند تا در آینده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه نوسازی شهر تهران باشیم.
هدایت با بیان اینکه عملیات اجرایی ساخت حدود 200 هزار واحد مسکن در محلات و مناطق مختلف تهران از سه ماه پیش آغاز شده است گفت: بخش عمده ای از این واحدها در مرحله گودبرداری قرار دارد. برخی دیگر در مراحل صدور پروانه یا واریز عوارض قرار دارند.
وی گفت: همچنین ساخت 287 هزار واحد مشکلی برای اجرا در شهرداری تهران ندارند. پروژه هایی که به مرحله اجرا نرسیده دلایلش عموما متوجه بخش خصوصی یا نهادهای متولی است؛ یا عوارض پرداخت نشده و یا پروژه توسط آنها آغاز نشده و در واقع قرارگاه جهادی مسکن به وظایف خود عمل کرده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی مسکن تهران در ادامه گفت: کار قرارگاه جهادی مسکن در قبال بخش خصوصی عملا انجام شده است، اما ابزار قانونی برای فشار آوردن به سرمایه گذاران را نداریم تا روند اجرای پروژه ها را تسریع کنیم چرا که صرفا کار قرارگاه جهادی مسکن تنها تسهیلگری است و موانع موجود را حذف کرده است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی حدود 50 هزار واحد از قرارگاه جهادی مسکن تا پایان سال به پایان می رسد افزود: شهرداری تهران در محدوده بافت فرسوده عوارض دریافت نمی کند.
هدایت گفت: عموما ما در اجرای ساخت مسکن تسهیلگری داریم که طبیعتا اجرای آن ممکن است زمانبر باشد و باید اعلام کنیم در قرارگاه جهادی مسکن هدف شهرداری ساخت مسکن استطاعت پذیر عموما در جنوب تهران است و این مسکن ها توسط بخش خصوصی ساخته می شود.
وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد از واحدهای مسکونی در شهر تهران در 6 منطقه برخوردار ساخته نمی شود، گفت: بخش عمده ای از واحدها توسط بخش خصوصی ساخته می شود و تمامی خدمات نیز در اختیار بهره برداران قرار خواهد گرفت تا مشکلی از لحاظ اجرای واحدهای مسکونی نداریم.
هدایت با پرداختن به پروژه ساصد هم تصریح کرد: این پروژه حدود 1300 واحد است که حدود 10 درصد پیشرفت داشته است. البته علاوه بر ساخت مسکن تامین خدمات هم در این پروژه انجام خواهد شد. در تمامی پروژه های قرارگاه مسکن تمامی خدمات از جمله مسجد، درمانگاه، فضای سبز و… تامین خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *