روکش وکیوم یا ممبران نوعی روکش است که روی کابینت‌ها کشیده می‌شود. دلیل این کار به مقاومت پایین متریالی مانند ام‌دی‌اف و احتمال خرابی‌زودهنگام آن برمی‌گردد. ممبران مقاومت کابینت را افزایش می‌دهد.

به گزارش اخبار ساختمان، روکش وکیوم محصولی است که روی کابینت‌های مختلف کشیده می‌شود تا افزایش مقاومت آن‌ها را در برابر عوامل مخرب به‌همراه داشته باشد. ازاین‌رو اهمیت این روکش در صنعت کابینت‌سازی بسیار است و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند.

در واقع باید گفت کابینت‌ها را می‌توان از متریال مختلف تولید کرد اما زمانی که از کابینت ممبران نام برده می‌شود منظور جنس روکشی است که روی آن‌ها کشیده می‌شود. در ادامه این محصول و کاربرد‌های آن‌ به‌طور کامل مورد بررسی قرار گرفته شده‌اند.

معرفی کامل روکش وکیوم ممبران

معرفی کامل روکش وکیوم ممبران

امروز بسیاری از کابینت‌ها را با استفاده از مواد اولیه‌ای مانند ام‌دی‌اف یا نئوپان می‌سازند. این مواد اولیه در ظاهر ممکن است نمای خیلی خوبی نداشته باشند به همین دلیل روکش‌های مختلفی به‌وجود آمد تا باعث افزایش زیبایی ظاهری آن‌ها شود.

ازطرف‌دیگر کابینت‌های چوبی، ام‌دی‌اف و ساخته‌شده از نئوپان مقاومت بالایی در برابر رطوبت و کثیفی ندارند. این موضوع اهمیت استفاده از روکش را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در واقع کابینت‌های فاقد روکش پس‌از گذشت مدتی کوتاه باد می‌کنند و کپک می‌زنند. پس باید با استفاده از راه‌کارهای موجود مقاومت آن‌ها را افزایش داد.

روکش وکیوم که به آن ممبران هم می‌گویند به‌صورت خاص از ماده پی‌وی‌سی تولید می‌شود و یک محصول عالی برای افزایش مقاومت کابینت‌های مختلف به‌شمار می‌آید. این روکش جلوی بادکردن کابینت و ایجاد کپک در آن را می‌گیرد.

در واقع باید این باور که ممبران یک مدل چوب مناسب برای کابینت‌سازی است را فراموش کنید. چراکه صحت ندارد. ممبران به ماده‌ای می‌گویند که با فناوری جدید و منحصربه‌فرد باعث وکیوم شدن لایه بیرونی کابینت‌های ام‌دی‌اف، نئوپان یا پی‌وسی می‌شود.

روکش‌های وکیوم با کیفیت‌های مختلف تولید می‌شوند و این موضوع روی میزان مقاومت آن‌ها تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل باید در انتخاب تولیدکننده یا کابینت‌ساز دقت کافی داشته باشید تا پس‌از صرف هزینه، نسبت به کیفیت نهایی روکش کاملا مطمئن باشید.

روکش وکیوم در کدام دکوراسیون‌ها کاربرد دارد؟

روکش وکیوم در کدام دکوراسیون ها کاربرد دارد؟

روکش ممبران از ویژگی‌های مختلفی بهره‌مند است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طرح‌پذیری آسان اشاره کرد. به همین دلیل نیز در دکوراسیون‌های سنتی که طرح چوب نقش مهمی در آن‌ها دارد، از این روکش استقبال می‌شود.

در واقع کابینت‌های چوبی بسیار هزینه‌بر هستند. به همین دلیل کابینت‌سازان با استفاده از این روکش که طرح‌پذیر است نقش‌ونگارهای چوب را روی ورق‌های ام‌دی‌اف، نئوپان یا پی‌وی‌وسی ایجاد می‌کنند.

این موضوع باعث شد روکش‌های وکیوم در دکوراسیون سنتی مورد استقبال قرار بگیرند و کاهش هزینه‌ها را به‌دنبال داشته باشند. البته منظور این نیست که این نوع روکش‌ها برای دکوراسیون مدرن قابل استفاده نیستند.

به‌طور کلی روکش‌های ممبران با خاصیت طرح‌پذیری بالای خود به‌راحتی در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضمن اینکه روکش‌های ضخیم در دکوراسیون‌های مدرن کاربردی‌تر هستند.

بااین‌حال ممکن است استفاده از این نوع روکش باعث افزایش قیمت دکوراسیون مدرن شود، چراکه متریال‌های مقاوم با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری نیز وجود دارد که در این نوع دکوراسیون کاربرد داشته باشند.

روکش وکیوم چه ویژگی‌هایی دارد؟

استفاده از روکش ممبران، به‌دلیل مقاومت بالای آن است. پس مهم‌ترین ویژگی که باید از آن بهره‌مند باشد مقاومت در برابر عوامل مخرب است. به‌طور کلی این روکش باید در برابر خط‌وخش و ضربه استحکام بالایی داشته باشد.

رطوبت عامل دیگری است که باعث خرابی کابینت‌های ام‌دی‌اف یا نئوپان می‌شود. روکشی با کیفیت است که توانایی جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت را داشته باشد و از خرابی زودهنگام کابینت جلوگیری کند.

روکش ممبران باید در برابر اسید و سایر مواد شیمایی مقاومت داشته باشد تا بتوان از آن به‌عنوان یک محصول باکیفیت نام برد. البته بهره‌مندی از این ویژگی باعث افزایش قیمت روکش می‌شود.

مزیت دیگری که افزایش قیمت روکش را به‌همراه دارد عدم تغییر رنگ آن است. در واقع بسیاری از روکش‌های موجود پس‌از گذشت مدتی، کمی تغییر رنگ می‌دهند و این موضوع طبیعی است مگر زمانی که هزینه بالایی برای خرید آن بپردازید.

ویژگی دیگری که باکیفیت بودن روکش را نشان می‌دهد امکان‌ پاکسازی آسان است. در واقع روکش باید خیلی زود تمیز شود و هیچ لکه‌ای روی آن باقی نماند.

مزایای استفاده از کابینت‌های تولیدشده از روکش وکیوم

روکش‌های ممبران تنوع بالایی در طرح و رنگ دارند. این موضوع باعث می‌شود به‌راحتی بتوانید کابینت‌هایی متناسب با سایر بخش‌های خانه داشته باشید. همچنین این تنوع باعث ایجاد دکوراسیونی کاملا مطابق با سلیقه شما خواهد شد.

کابینت‌های ممبران شباهت زیادی به چوب دارند و به‌راحتی می‌توان از آن‌ها در دکوراسیون‌های کلاسیک استفاده کرد. این موضوع باعث کاهش هزینه‌های ایجاد دکوراسیون کلاسیک می‌شود.

لایه ممبران اگر با چسب مخصوص به بدنه متصل شود مقاومت کابینت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و از نفوذ آب به درون آن جلوگیری می‌کند. پس باید گفت کابینت‌های وکیوم‌شده استحکام و طولا عمری بیشتری خواهند داشت.

قیمت روکش وکیوم

قیمت روکش‌های ممبران بسته به کیفیت آن‌ها متفاوت است. به‌طور کلی هرچه مقاومت روکش‌ها بیشتر باشد و میزان تغییر رنگ آن‌ها کم‌تر، باید هزینه بیشتری برای خرید محصول بپردازید.

ازطرف‌دیگر قیمت روکش وکیوم بسته به اینکه آن را برای کدام دکوراسیون بخواهید متفاوت است. در واقع باید گفت اگر هدف شما داشتن دکوراسیون کلاسیک باشد استفاده از چوب بسیار هزینه‌بر خواهد بود. در این شرایط می‌توان روکش ممبران را جایگزین چوب کرد تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

جنس کابینت و کیفیت متریال آن‌ نیز در این قیمت تاثیرگذار است. هرچه ام‌دی‌اف یا نئوپان مورد استفاده برای ساخت کابینت باکیفیت‌تر باشد در نهایت هزینه کلی این محصولات افزایش پیدا می‌کند.

برند روکش و کشور سازنده آن از دیگر مواردی هستند که روی قیمت محصول تاثیر می‌گذارند. از مقاوم‌ترین روکش‌های وکیوم موجود در بازار می‌توان به برخی برندهای ایرانی، چینی و کره‌ای اشاره کرد.

درصورتی‌که انتخاب شما برندهای ایرانی باشد می‌توانید با پرداخت کم‌ترین هزینه از کیفیتی مقبول بهره‌مند شوید. بااین‌حال برندهای کره‌ای از مقاومت‌ زیاد، طول عمر بالاتر و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

جمع‌بندی

روکش وکیوم لایه‌ای است که روی کابینت‌های مختلف به‌خصوص ام‌دی‌اف و نئوپان کشیده می‌شود تا مقاومت آن‌ها را افزایش دهد. این نوع روکش‌ نسبت به رطوبت و آب مقاوم است تا جلوی خرابی کابینت‌ها را بگیرد.

روکش ممبران طرح‌پذیر است و می‌توان به‌راحتی از آن در دکوراسیون‌های مختلف سنتی و مدرن استفاده کرد. قیمت این محصول به کیفیت و برند آن بستگی دارد. هرچه مقاومت روکش بیشتر باشد روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *