رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولادی ایران گفت: ظرفیت صادرات صنعت سازه های فولادی در سال حدود یک میلیون تن است که می تواند 2 میلیارد دلار ارزآوری به همراه داشته باشد اما به واسطه مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد متاسفانه نتوانسته ایم به این عدد نزدیک شویم.

سیدحامد ضیائی در گفتگو با خبرنگار اخبار ساختمان گفت: موافق اصولی تاسیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولادی در سال 1399 در اتاق بازرگانی ایرانی گرفته شد و در مردادماه 1400 انتخابات مجمع موسس این انجمن برگزار شد و فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کزد.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولادی ادامه داد: انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولادی ایران سعی کرده است در وهله اول اعضای صنف را تجمیع کند و در وهله بعدی به سراغ پیگیری مطالبات صنفی این اعضا برود که در این راستا با تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی ذیربط ارتباط برقرار کرده ایم که توانسته ایم با بسیاری از این نهادها ارتباط برقرار کنیم.
وی در ادامه گفت: همچنین انجمن بر اساس اهداف و برنامه های خود بنا دارد به ارتقاء و توسعه فعالیت های تولیدکنندگان و صادرکنندگان در سطح ملی و بین المللی اقدام کند و علاوه بر انتقال دانش و تکنولوژی های روز به کشور، زمینه رشد و گسترش حضور شرکت های بزرگ ایرانی را کشورهای هدف صادراتی فراهم نماید و شرایط حضور بیشتر فعالیت های تجاری با مزیت های رقابتی و نسبی را تسهیل کند.
ضیائی همچنین گفت: در راستای شناسایی اعضای انجمن در کل کشور تاکنون ما در 12 استان حضور پیدا کرده ایم و جلسات مختلفی را در اتاق های بازرگانی استان ها برگزار کرده ایم و در حال حاضر 103 واحد تولیدی به صورت رسمی و افتخاری عضو انجمن هستند.

امکان استفاده از تمام ظرفیت موجود در صنعت سازه های فولادی وجود ندارد

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولادی با بیان اینکه 500 کارخانه تولید سازه های فولادی در کشور وجود دارد، گفت: با این تعداد کارخانه تولیدی که در کشور وجود دارد ظرفیت اسمی تولید سالیانه در این حوزه به چهار میلیون تن می رسد که متاسفانه به دلیل وجود مشکلاتی مانند کمبود پروژه های عمرانی، رکود اقتصادی و همچنین کاهش رونق در حوزه پروژه های عمرانی و ساخت و ساز که به واسطه تحریم به وجود آمده است، امکان استفاده از تمام این ظرفیت وجود ندارد.
وی با ذکر این مطلب که توانایی صادرات یک میلیون تن سازه فولادی در سال را داریم، ادامه داد: در حوزه صادرات نیز علی رغم اینکه ظرفیت خوبی برای صادرات در حوزه سازه های فولادی وجود دارد و از نظر کمی و کیفی نیز می توانیم با سایر کشورهای دیگر رقابت داشتیم اما با این وجود به واسطه مشکلاتی مانند تحریم و عدم ارتباطات بانکی باز هم امکان صادرات پیوسته و سازمان یافته به بازارهای بین المللی را نداریم و از این لحاظ نیز واحدهای تولیدی در کشور محدود شده اند چراکه نمی توانند با سایر کشورهای هدف ارتباط داشته باشند و همچنین در بسیاری از موارد سودآوری ارزی از آنها سلب می شود.
ضیائی همچنین اضافه کرد: همانطور که اشاره شد، ظرفیت صادرات سازه های فولادی در سال حدود یک میلیون تن است که می تواند 2 میلیارد دلار ارزآوری به همراه داشته باشد اما به واسطه مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد متاسفانه نتوانسته ایم به این عدد نزدیک شویم.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولادی درباره کشورهای هدف صادراتی نیز گفت: کشور ما به واسطه مزایای رقابتی مانند فولاد خام، نیروی کار ارزان، کیفیت بالا، ظرفیت تولید بالا و… توانایی صادارت سازه های فولادی به تمامی کشورهای دنیا از جمله کشورهای قاره آمریکا را دارد، اما در حال حاضر به واسطه مشکلاتی که به آن اشاره شده به کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس و به طور خیلی محدود به کشورهای اروپایی و کانادا صادرات سازه های فلزی انجام شده است.

موضوع افزایش عوارض واردات در کشورهای مختلف قابل حل است

وی در پاسخ به این سوال که افزایش عوارض واردات فولاد از ایران توسط دولت عراق چه تاثیری بر این صنعت و روند صادرات به این کشور خواهد داشت؟ نیز توضیح داد: تمامی اتفاقاتی که در حوزه عوارض گمرکی، عوارض صادرات و واردات و … رخ می دهد، اتفاقات مقطعی است چراکه اگر گمرکات ایران، اتاق های بازرگانی، و سایر سازمان های ذیربط در وازراتخانه های مرتبط بتوانند تعاملات خوبی با کشورهای هدف صادراتی داشته باشند می توانند این در جهت کاهش عوارض واردات اقدام کنند و این مسائل را حل کنند.
ضیائی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای کاهش عوارض واردات در کشورهای هدف صادارتی این است که عضویت فعالی در پیمان های منطقه ای و بین المللی داشته باشیم که متاسفانه در بسیاری از موارد این موضوع به واسطه تحریم هایی که وجود دارد امکانپذیر نیست.

دولت جدید باید در جهت بهبود وضعیت صادرات اقدام کند

وی در ادامه افزود: امیدوار هستیم در دولت جدید به این موضوعات پرداخته شود تا در حل مسائل اقتصادی که در ارتقای فرهنگی، اجتماعی و قدرت کشور نقش مهمی دارد را از راه درست و نه دستوی همت بگمارند و بازارها را در تمام دنیا برای فعالان اقتصادی باز کنند تا از این طریق بتوانیم از تمامی ظرفیت موجود در صنایع مختلف بهره ببریم.
سید حامد ضیائی درباره اقداماتی که دولت باید انجام دهد تا به ایجاد گشایش های جدید در صنایع مختلف کمک کند نیز توضیح داد: دولت ها برای ایجاد تغییرات بزرگ تنها کافی است که 2 مورد از بزرگترین مشکلات ما را حل کنند چراکه با حل مشکلات پایه ای موجود قادر خواهیم بود در تعامل با کشورهای مختلف سایر مشکلات را نیز حل کنیم.
رئیس انجمن سازه های فولادی ادامه داد: برای اینکه دولت بتوانند مشکلات را حل کنند می بایست در درجه اول دیدگاه اقتصادی درستی نسبت به مسائل داشته باشند و بخشنامه های خلق الساعه صادر نشود چراکه باید اقتصاد و برنامه ریزی های دولتی برای فعالان صنعتی باید قابل پیش بینی باشد تا بتوانیم کارهای اقتصادی و برنامه ریزی های خود را دوره های طولانی مدت را پیش بینی کنیم و بر اساس آن برنامه ریزی انجام دهیم.
وی در ادامه گفت: یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در این زمینه انتظار داریم دولت آن را حل کند در حوزه تامین مواد اولیه فولادی برای کارخانه های تولید سازه فولادی است، دولت اگر انتظار دارد که موضوع مسکن را حل کند می تواند حساب ویژه ای روی صنعت تولید سازه های فولادی بهره ببرد چراکه در کارخانه های تولید سازه های فولادی می توانیم بر اساس استانداردهای موجود و بدون ایجاد مسائل زیست محیطی برای تولید سازه های با کیفیت بالا اقدام کنیم.
ضیائی در ادامه افزود: در حوزه بهبود وضعیت صادرات نیز انتظار داریم دولت در جهت رفع تحریم ها اقدامات مناسبی انجام دهد چراکه معتقد هستیم دور زدن تحریم فقط ضرر اقتصادی برای فعالان اقتصادی در پی دارد، بنابراین دولت بایستی راه را برای فعالیت های اقتصادی با دنیا باز کند تا بتوانیم به اهداف موردنظر دست پیدا کینم.

قطعی برق دست و پای تولیدکنندگان را بسته است

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولادی در پاسخ به این سوال که ناترازی انرژی و قطعی برق چه تاثیری بر روند کلی این صنعت دارد؟ نیز گفت: قطعا این موضوع می تواند آسیب های بزرگی را برای این صنعت به دنبال داشته باشد چراکه ما در هفته حداقل 2 روز با قطعی برق مواجه هستیم و این موضوع باعث می شود که یک سوم از زمان موجود برای تولید را در اختیار نداشته باشیم و امکان بهره برداری از یک سوم از سرمایه گذاری انجام شده را برای فعالین این صنعت سلب می کند.
وی ادامه داد: مشکل قطعی برق تنها به این موضوع ختم نمی شود و از آنجا که در صنعت سازه های فولادی ما با یک خط تولید روبرو هستیم که که برخی از تولیدات در آن به صورت پیوسته انجام می شود و در برخی موارد برای تکمیل خط تولید سازه فولادی بایستی با صنایع دیگری ارتباط داشته باشیم که آنها ممکن است در روزهای دیگری مشمول قانون قطعی برق باشند که این موضوع باعث می شود در بسیاری از مواقع زمان بیشتری را از دست بدهیم.
ضیائی همچنین افزود: اصل قضیه این است که کشور ما با منابعی که در اختیار دارد نباید موضوع قطعی برق را داشته باشد و این نشانگر این است که در امور تولید برق سرمایه گذاری درستی انجام نداده ایم.
وی گفت: مطابق ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در زمان کمبود برق، گاز و… واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات قرار داشته باشند و چنانچه برق این واحدها قطع شود دولت باید نسبت به پرداخت خسارت به این کارخانه ها اقدام کند، اما متاسفانه شاهد هستیم که این قانون نیز رعایت نمی شود.
ضیائی در پایان گفت: قطعی برق و عدم استفاده از تمام ظرفیت کارخانه های سازه های فولادی ممکن است که به تعطیلی برخی واحدهای تولیدی منجر شود که باعث ریزش اشتغال خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *