سقف طاق ضربی که به لاتین Vaulted ceiling نام دارد و بیشتر در اسکلت های فولادی برای پوشاندن کف طبقه به کاربرده می شود، که تیرآهن سقف طاق ضربی باید کاملا سالم و در شرایط نگهداری بالا باشد.

به گزارش اخبار ساختمان،سقف طاق ضربی که به لاتین Vaulted ceiling نام دارد و بیشتر در اسکلت های فولادی برای پوشاندن کف طبقه به کاربرده می شود، که تیرآهن سقف طاق ضربی باید کاملا سالم و در شرایط نگهداری بالا باشد. قوس در این سقف می تواند قدرت بار های عمودی را افزایش دهد اما در مقابل، توانایی تحمل بار های جانبی را ندارد. سقف طاق ضربی، در معماری های قدیم بیشتر استفاده شده که طاق کسری یکی از نمونه های سقف طاق ضربی است که دهانه 43 متر و ارتفاع 30 متر را دارا می باشد.

این سقف با دهانه 6 متر در یزد ساخته شد که به دلیل عملکرد ضعیف آن از سقف های دیگر مانند کرومیت، عرضه فولادی یا مرکب استفاده می شود.

سیستم طاق ضربی سنتی

برای اجرا کردن سقف طاق ضربی ابتدا نیاز به تیرریزی است. برای تیرریزی این سقف ها می توان از اسکلت فلزی بتنی یا مصالح بنایی استفاده کرد که معمولا تیرآهن های فولادی بیشتر به کاربرده می شوند. بعد از مرحله تیرریزی، با استفاده از آجر فشاری، ملات گچ و همینطور خاک طاق به شکل قوس دار اجرا می شود. تیرریزی به معنای دو تیر موازی اصلی، تیر های فرعی که عمودی و عمود بر پل اجرا می شود.

از لحاظ فاصله، تیرهای فرعی حدودا بین 70 تا 130 سانتی متر است و دهانه 5 متر در نظر گرفته می شود. آجر فشاری با ضربه دست و با فشار کم به همراه گچ و خاک به صورت قوسی استفاده شده و دلیل اجرای قوسی آن، انتقال بار های وارده بر تیر های فرعی است.

شیوه اجرای طاق ضربی

مراحل اجرای طاق ضربی شامل سه مرحله زیر می شود:

  • آماده سازی تیرآهن

تیر آهن هایی که مورد استفاده قرار می گیرند باید سالم باشند و پوسیدگی نداشته باشند. باید توجه داشته باشید که تیرآهن ها نباید در فضای باز انبار شوند چرا که انبار کردن آن ها باعث اکسید آهن و در نهایت پوسیدگی پوشش تیرآهن می شود.

  • تیر ریزی و فاصله تیرآهن سقف

تیر ریزی در سازه های بنایی به معنای قرار دادن تیر روی دیوار می باشد و بهتر است در این سازه ها برای دهانه سقف یک تکیه گاه در نظر گرفت. در بنا های بسیاری تیرآهن به طور مستقیم روی دیوار آجری قرار می گیرد و به دلیل کم عرض بودن بال تیرآهن و فشار وارد شدن به یک قسمت، احتمال شکستگی و خرد شدن آجر زیر تیرآهن وجود دارد.

  • نصب میل مهار در سقف طاق ضربی

میل مهار به علت جلوگیری از جابجایی تیر ها در طول دهانه سقف اجرا می شود. این میل ها به طور معمول از طریق تسمه و آرماتور هایی با قطر 10 میلی متر به شکل ضربدری اجرا می شوند تا فاصله تیر های فرعی حفظ شوند. حداکثر 25 متر مربع از آرماتور به عنوان میل مهار در نظر گرفته شده و از طریق تیرآهن به هم وصل می شود.

فرمول محاسبه تیرآهن طاق ضربی

برای محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی قبل از هر چیز باید ماکزیمم لنگر خمشی را حساب کرد. برای دهانه 6 متری حداکثر لنگر خمشی3600 کیلوگرم بر متر مربع است. می توان از طریق فرمول زیر سقف طاق ضربی را محاسبه کرد:

کیلوگرم در متر 3600=8/2ql=M

اگر بار وارده در طبقات با 800 کیلوگرم بر متر مربع بود فرمول زیر به شرح است:

L=6m

کیلوگرم بر سانتی متر 8=q

برای طول یک متر q=800kg/m

تنش تسلیم= Fy

Fy = مجازFy*0.6

Wx=M/FYمجاز

تنش تسلیم معادل است با 2400 کیلوگرم و فرمول آن به شرح زیر است:

کیلوگرم بر سانتی متر مربع 1440= 2400*0.6=مجاز Fy

سانتی متر مکعب 250=1440/(100*3600)=WX

به طور کلی سقف طاق ضربی با توجه به حداکثر لنگر خمشی و جدول اشتال مورد محاسبه می شود.

بهترین جایگزین سقف طاق ضربی

در حال حاضر سقف های تیرچه و بلوک به عنوان جایگزین سقف های طاق ضربی به کاربرده می شود. سقف های تیرچه و بلوک دارای مقاومت بسیار بالا، هزینه اجرای پایین و بار مرده پایینی می باشند. تیرچه های بتنی، کرومیت و تام به عنوان سه نسل تیرچه های موجود در بازار می باشند.

اگر می خواهید اطلاعات کاملتر در مورد موضوع تیرآهن سقف طاق ضربی بدانید به سایت مشهد فولاد توس مراجعه فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *