بتن اکسپوز دارای کاربردهای گوناگونی است که می‌توان از آن در ساخت نما، کف و حتی حوزه دکوراتیو بهره برد. مزایای متعدد این دسته از بتن‌ها باعث شده است تا نگاه بسیاری از کاربران به سمت آن‌ها جلب شود.

به گزارش اخبار ساختمان، تولید مصالح ساختمانی همواره با نوآوری‌های گوناگونی همراه بوده است که از بین آن‌ها می‌توان به بتن اکسپوز اشاره کرد. این مدل خاص از بتن دارای کاربردهای گوناگونی است که می‌توان از آن در ساخت نما، کف و حتی حوزه دکوراتیو بهره برد. مزایای متعدد این دسته از بتن‌ها باعث شده است تا نگاه بسیاری از کاربران به سمت آن‌ها جلب شود و حتی به عنوان یکی از برترین مصالح ساختمانی مدرن شناخته شوند.

بتن اکسپوز

بتن اکسپوز چیست؟

صفت اکسپوز که بر روی این نوع بتن نهاده شده است یک لغت انگلیسی محسوب می‌شود که معنای آن پیدا بودن است. این امر برخلاف ویژگی‌های بتن سنتی است، زیرا آن دسته از بتن‌ها معمولاً دور از دید به کار گرفته می‌شوند و امکان استفاده از آن‌ها در نماهای داخلی به هیچ عنوان وجود نداشت.

سطح کلی این نوع بتن کاملاً صاف است. امروزه تولید بتن اکسپوز با فریم‌های گوناگون امکان‌پذیر شده است تا بتوان با کمک آن‌ها نیاز بسیاری از کاربران را به طور کامل برطرف کرد. پنل‌ها یا سازه‌های آماده بتن اکسپوز در بخش‌های مختلف بنا اعم از محیط درونی یا بیرونی نصب می‌شوند.

مهم‌ترین مزیت مربوط به بتن اکسپوز که باید از آن یاد کنیم، استحکام و مقاومت بسیار بالا‌ی آن است. این موضوع برای کاربرانی که قصد دارند سازه‌های مقاوم و بادوام را تهیه کنند از ارزش قابل قبولی برخوردار است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. وزن بتن اکسپوز نسبت به مصالح مشابه آن کمتر است؛ بنابراین جابه‌جایی آن شما را با چالش خاصی مواجه نمی‌کند و لازم نیست از این نظر نگران باشید.

امکان نصب انواع عایق بر روی بتن اکسپوز وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توان عایق‌های را بر روی این بتن قرار داد که از آن در برابر باران‌های اسیدی محافظت می‌کند و عمر مفید بتن را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. بتن اکسپوز را می‌توان ترمیم کرد، آن هم بدون اینکه نیازی به پرداخت هزینه‌های گراف داشته باشید. ترکیب این مزایا در کنار هم به ما نشان می‌دهد که چرا امروزه از بتن اکسپوز به عنوان یک انتخاب عالی یاد می‌شود و فروش آن افزایش پیدا کرده است.

انواع بتن اکسپوز

همان‌طور که پیش از این گفته شد، امروزه بتن اکسپوز در مدل‌های گوناگونی به تولید می‌رسد تا بتوان به وسلیه آن تمام خواسته‌های خریداران را برطرف کرد. امکان دسته‌بندی انواع مختلف این محصول بر اساس پارامترهای گوناگونی همچون شکل، ظاهر، اندازه‌ و… وجود دارد. ساده‌ترین و کاربردی‌ترین انتخابی که می‌توانیم از آن یاد کنیم، دسته‌بندی بتن اکسپوز بر حسب محل استفاده از آن است. در این حالت، با سه مدل مختلف روبرو می‌شویم که عبارت‌اند از: بتن اکسپوز نما، بتن اکسپوز کف و بتن اکسپوز دکوراتیو. بهتر است هر یک از این بتن‌ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

بتن اکسپوز

بتن اکسپوز نما

نخستین موردی که باید از آن نام ببریم، بتن اکسپوز نما است. همان‌طور که از نام این محصول می‌توان تشخیص داد، چنین بتنی به منظور بهبود ظاهر نماهای ساختمانی به کار گرفته می‌شود. نماهایی که با کمک این نوع بتن ساخته می‌شوند در برابر عوامل محیطی از جمله نور خورشید، باد، باران و برف مقاوم هستند و برای سال‌های متمادی بدون هیچ‌گونه تغییری ظاهر خود را به بهترین شکل ممکن حفظ می‌کنند.

از این نوع بتن اکسپوز برای تکمیل نماهای داخلی نیز کمک گرفت می‌شود و هیچ محدودیتی در استفاده از آن‌ها نداریم. شما می‌توانید از این بتن در منازل، فروشگاه‌ها، ادارات و… بهره ببرید. پیش ساخته بودن پنل‌های این نوع بتن امکان به کارگیری آن را تسهیل می‌کند و نیاز شما به نیروی انسانی را کاهش می‌دهد. همه طراحان داخلی مجرب و حرفه‌ای بر روی استفاده از بتن اکسپوز تأکید دارند و این محصول را یک برگ برنده می‌دانند.

بتن اکسپوز کف

تایل بتن اکسپوز در زمینه ساخت کف نیز به کار گرفته می‌شود که خود یک موضوع بسیار جذاب است. دلیل اصلی این کاربرد را می‌توان به مقاومت و استحکام بالای بتن اکسپوز ارتباط داد. کف‌هایی که به کمک این نوع بتن ساخته شده‌اند از سطحی زیبا و صاف برخوردار هستند و امکان قراردهی انواع کفپوش بر روی آن‌ها وجود دارد. طراحی متفاوت و مشاهده ذرات گوناگون در درون ساختار بتن اکسپوز باعث می‌شود تا این مدل کف نسبت به سایر گزینه‌هایی که تاکنون با آن‌ها روبرو بوده‌اید فرق داشته باشد.

بتن اکسپوز دکوراتیو

مدل سوم از این محصول با نام بتن اکسپوز دکوراتیو عرضه می‌شود که جذاب‌ترین متریال جهت ساخت قطعات سه بعدی به شمار می‌آید. تفاوتی ندارد که قصد دارید چه سازه خاصی را شکل دهید، زیرا تولید هر قطعه‌ای با کمک این متریال به سادگی هرچه‌تمام‌تر انجام می‌گیرد. برخی از بتن دکوراتیو برای پوشش‌دهی راهرو و یا راه‌پله استفاده می‌کنند که خود یک راهکار جذاب به شمار می‌آید. متفاوت بودن بتن اکسپوز دکوراتیو نسبت به سایر مصالح باعث شده است تا با سازه‌هایی مواجه شویم که ما را به یاد سبک بروتالیسم می‌اندازند.

قیمت بتن اکسپوز

هزینه‌ای که برای تهیه بتن اکسپوز پرداخت می‌کنید به موارد متعددی وابسته است و نمی‌توان مبلغ مشخصی را در این زمینه تعیین کرد. از بین عواملی که بر قیمت بتن اکسپوز اثر می‌گذارند می‌توان به گزینه‌هایی همچون کیفیت، نوع،‌ اندازه پنل و… اشاره کرد. به هر روی باید بگوییم که انتخاب این نوع بتن در مقابل گزینه‌های مشابه مقرون به صرفه‌تر است و می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های شما شود. قیمت بتن اکسپوز به نحوی تعیین شده است که همه خریداران بتوانند با صرف کمترین میزان بودجه به تهیه آن بپردازند.

کاربردهای بتن اکسپوز کدام است؟

بتن اکسپوز علاوه بر مواردی که پیش از این به آن‌ها اشاره شد، کابردهای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، امروزه از این محصول به عنوان متریال اصلی ساخت جدول بهره گرفته می‌شود. منظور ما همان جداولی است که در حوزه زیباسازی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کنار این مورد، می‌توان به ساخت نیوجرسی جهت جداسازی دو طرف یک جاده یاد کرد، زیرا این دسته از سازه‌ها نیز به وسیله بتن اکسپوز ساخته و پرداخته می‌شوند.

بتن اکسپوز

مبلمان‌ها و گلدان‌های بتنی خاصی که در جلوی معابر و یا در درون پارک‌ها به کار گرفته می‌شوند نیز با کمک بتن اکسپوز تولید شده‌اند. در واقع باید گفت که این محصول بخش عظیمی از اکسسوری‌های مهم در حوزه زیباسازی شهری را شکل می‌دهند و در این زمینه به وفور از آن کمک گرفته می‌شود.

بتن اکسپوز را می‌توان با طرح‌های مختلفی خریداری کرد. از جمله این طرح‌ها باید از گزینه‌هایی همچون طرح چوپ، طرح پارچه و طرح کاشی نام ببریم. زیبایی ماندگار و سطح مقاومت بالا از جمله مزایای مهمی است که تنها با تهیه کردن بتن اکسپوز به آن‌ها دسترسی خواهیم داشت. شایان ذکر است که سازه‌های ساخته شده با این دسته از مصالح به راحتی قابل رنگ کردن هستند و می‌توان آن‌ها را به رنگ‌های مختلف در آورد.

سخن پایانی

به کارگیری مصالح جدید و مدرن به شما اجازه می‌‌دهد تا روند ساخت بناهای گوناگون را تسریع کنید و سریع‌تر به آنچه که دوست دارید برسید. تایل بتن اکسپوز یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها در این رابطه محسوب می‌شود که به کارگیری آن همواره با نتایج مثبتی همراه بوده است. سه مدل مختلف این محصول در کف، نما و حوزه دکوراتیو به کار گرفته می‌شوند و از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *