عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زیرساخت تهران و ساختگاه آبرفتی و خاکی تهران مستعد بروز حوادثی همچون فرونشست است و چنانچه این رخدادها در اوج ترافیک به وقوع بپیوندد احتمال مخاطرات را چندین برابر می کند.
به گزارش اخبار ساختمان، علی بیتاللهی با یادآوری فرونشست های میدان قیام، میدان محمدیه، چهارراه مولوی، خیابان انقلاب، خیابان کارگر و خیابان پیامبر که در سنوات گذشته به دلایل متعدد رخ داد و مخاطراتی را برای حیات شهری ایجاد کرد، افزود: این موارد نشان می دهد که زیرساخت تهران و ساختگاه آبرفتی و خاکی تهران مستعد بروز چنین حوادثی است. بنابراین چنانچه این رخدادها در اوج ترافیک به وقوع بپیوندد احتمال مخاطرات را چندین برابر می کند.
وی بیان داشت: تراکم این مخاطرات به ویژه در قسمت های مرکزی و جنوبی شهر است، بنابراین اسکن زیرسطحی آبرفت های تهران تا حدود ضخامت ۳۰ متری ضرورت دارد.
بیتاللهی با تاکید بر اینکه اقدامات مهندسی برای جلوگیری از فروریزش ها موثر و امکانپذیر است، تاکید کرد: ضرورت دارد تا انجام فعالیت های مهندسی برای کاهش مخاطرات فروریزش ها و فرونشست ها در برنامه شهرداری تهران و دولت چهاردهم قرار بگیرد.
ضرورت های مهندسی برای جلوگیری از فروریزش های شهری
وی با اشاره به فروریزش خیابان ولیعصر حوالی میدان ونک که پنجم مرداد در مسیر جنوب به شمال رخ داد، افزود: این پدیده در اثر گسیختگی لوله آب و جریان آب به زیر رویه آسفالتی این مسیر با آب شکستگی طبیعی ایجاد شد که در نهایت با فرسایش تونلی، گسترش ابعاد و با تشدید عمل ارتعاش محیطی با رفت و آمد وسایل نقلیه، رویه آسفالتی زیر این حفره ایجاد شده فروریزش کرد و فرونشست ناگهانی ایجاد شد.
وی، پدیده فروریزش خیابان ولیعصر را در ادامه فروریزش هایی برشمرد که در ماه ها و سنوات گذشته در نقاط مختلف شهر تهران و همچنین اصفهان به وقوع پیوست.
بیتاللهی درباره قابلیت پیش بینی مخاطرات فروریزش و همچنین فرونشست در مناطق شهری، توضیح داد: برخی از حفره ها و تونل های زیرسطحی در شهر تهران و سایر کلانشهرها قابل شناسایی است و برخی نیز قابل شناسایی نیست، زیرا عامل به وجود آورنده برخی از آنها ناشی از گسیختگی لوله ها و فرسودگی تاسیسات شهری، مسدود کردن مسیرهای جریان آب و عوامل متعدد است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ساختمان های مرتفع که با چندین طبقه زیرزمین احداث شده و با گودبرداری های عمیق مواجهند، مسیر عبور جریان طبیعی آب از طریق رگ آب ها و قنوات مسدود می شود که تعداد این قبیل ساختمان ها به ویژه در کلانشهرها و تهران قابل توجه است که باید مورد توجه دست اندرکاران قرار بگیرد.
بیتاللهی با یادآوری مخاطرات فرونشست منطقه «چشمهعلی» شهر ری، در خصوص دیگر دلایل فروریزش ها گفت: خشک شدن چشمهعلی با توسعه ایستگاه و خط مترو ارتباط دارد. امتداد مترو در این منطقه شرقی- غربی است و جریان آب زیرسطحی و رگ آب های زیرسطحی تهران شمالی- جنوبی است که در اثر خط طولی مترو مسدود می شود و در نهایت در پایین دست چشمه آبعلی خشک می شود زیرا مسیر آب در این منطقه با مترو مسدود شده است.
وی ادامه داد: در نظر داشته باشیم که با مسدود شدن مسیر آب، جریان آب متوقف نمی شود و در اطراف خود در زیر سطح زمین، آب شکستگی ایجاد می کند و به مرور زمان حفرات بزرگی تشکیل می شود که این حفرات با ریزش سطح به سمت نزدیک زمین مهاجرت می کنند و فروریزش ناگهانی رخ می دهد.
ایرنا
بدون دیدگاه