13 آوریل 2020
آوریل 13, 2020

با استرس شغلی چه کنیم؟

0 دیدگاه

با استرس شغلی چه کنیم؟

استرس شغلی در حد تعادل دار و به ميزان کم، می‏تواند مانند یک موتور متحرکه عمل کند. در این‏صورت شما را برای حرکت به طرف هدف و موفقیت سوق دهد. ولی درصورتی که استرس شغلی افزایش یابد، به‏ طوری که از حد طبیعی خویش خارج شود، باید به فکر چاره باشید.


درصورتی که به استرس شغلی مبتلا هستید، تردید نداشته باشید که این مسئله نشانه‎ی موفقیت شما در شغل‏تان است. برای این که مهم‏ترین عاملی که سبب ایجاد استرس شغلی می‏شود، افزایش مسوولیت ها، پیچیده‏ ترشدن شغل و پیشرفت تکنولوژی است. از طرف ديگر وجود رقبا در بازار کار سبب می‏شود استرس بیشتری به شما وارد شود.

بر اساس تحقيقات صورت گرفته، افردی که در شغل خویش موفق ‏تر هستند، استرس بیشتری در شغل‎شان دارند. این اشخاص برای آینده‎ی شغلی خویش اهداف بلندپروازنه‏ ای را در سر دارند. از طرف ديگر نگران از دست دادن موقعیت خویش و سبقت‏ گرفتن رقبا هستند.

شرایط کاری که ممکن است منجر به استرس شوند عبارتند از:

طراحی وظایف:کار سنگین، زمان استراحت کم، ساعتهای کاری طولانی مدت و کار شیفتی، وظایف پر جنب وجوش دائمی و کم اهمیت ، نداشتن مهارت های مورد نیاز و نداشتن حس کنترل بر شرایط

شیوه ی مدیریت:عدم همکاری کارگران در تصمیم گیری، ارتباطات ضعیف در سازمان، عدم وجود تدبیر های دوست دار خانواده

رابطه بین اشخاص:محیط اجتماعی بد و عدم وجود پشتیبانی یا کمک از طرف همکاران و ناظران

نقش های شغلی:توقعات شغلی متضاد یا نامطمئن، مسوولیت زیاد، داشتن سِمت های مختلف

نگرانی های شغلی:عدم وجود امنیت شغلی و فرصت رشد، ترقی یا ارتقاء و تغییرات سریعی که کارگران امادگی آن ها را ندارند

نگرانی های محیطی:شرایط فیزیکی نامناسب یا پرخطر مثل شلوغی، سروصدا، الودگی هوا یا وضعیت ارگونومیک

استرس شغلی, اضطراب شغلی,دور شدن از استرس شغلی
رهایی از استرس شغلی

راه‏کارهایی که در ادامه به آن‎‏ها ‏می ‏پردازیم می‏تواند به شما کمک کند تا برای همیشه با استرس شغلی خداحافظی کنید:

افزایش توان‏ کاری و مهارت ها برای کاهش استرس شغلی

همان‎طور که در آغاز صحبت اشاره کردیم، یکی از علل ابتلا به استرس شغلی، وجود رقباست. به هر میزان که رقیبان شما قدرتمندتر باشند، مقدار استرس در شما بیش تر می‏ شود. اما وجود رقبای قوی همیشه هم بد نیست. به دلیل آن که با وجود آن‎‏ها ‏شما متوجه می ‏شوید که باید در کسب و کار خویش تغییرات مثبتی انجام دهید. ولی اگر استرس شغلی شما بیش از حد شود، قادر به درک نتیجه‎ی مثبت نیستید. در این مواقع به تنها چیزی که فکر می‏کنید، پیشی گرفتن رقبا از شما و شکست احتمالی است.

یک توصیه کاربردی در این مواقع این است که توان‏ کاری و مهارت خویش را افزایش دهید. این تنها راهی است که فاصله‎ی شما را از رقیبان افزایش می‏دهد. در واقع مهارت و تخصص تنها معیار سنجش شما با رقیبان است. هنگامی که قادر باشید مهارت خویش را افزایش دهید، کسی قادر به رقابت با شما نیست. پس به جای استرس و وقت هدر کردن، به فکر راه‏ چاره باشید.

برای کاهش استرس شغلی مدیریت زمان خویش را به دست بگیرید

یکی ديگر از راه‎های ‏غلبه بر استرس شغلی، مدیریت دوران است. استرس شغلی از افکار منفی ما نشأت می‏گیرد. تا زمانیکه وقت شما ازاد باشد، استرس هم بیش تر می‏شود. برای این که در این مواقع فرصت بیشتری را برای فکر کردن به رویدادهای منفی، شکست و یا ناامیدی دارید. ولی اگر زمان را برای یادگیری، پیشرفت کاری و یا کارهای مورد علاقه‎ی خویش صرف می‏کنید، زمانی برای افکار منفی باقی نمی‏ ماند. در نتیجه استرسی هم ایجاد نمی‏شود.

برای کاهش استرس شغلی حرص نزنید

نه در كار و نه در خوردن حرص نز نید. حرص خوردن علاوه بر كاهش تمركز شما، سلامت جسم، روح و فکرتان را هم به مخاطره می اندازد.